Roussel: Le festin de l’araignée op. 17; Bacchus et Ariane op. 43. BBC Filharmonisch orkest o.l.v. Yan Pascal Tortelier. Chandos CHAN 9494 (68’08”). 1996
Waarom genoegen nemen met de orkestsuite van Roussels spinnenballetmuziek als het werk met zijn twee aktes volledig zonder meerkosten voorhanden is? Van Bacchus et Ariane uit 1930 bestaan uiteraard andere, vroegere opnamen, waarbij die van Martinon (Erato 2564-60576) energieker was dan de latere van Eschenbach (Ondine ODE 10652). Maar feitelijk is die van Tortelier nog een graadje beter doordat bij hem de getoonde vaart niet in de weg staat van het dichtvloeien van de dichte orkestratie en hij de uiterlijke vaart combineert met innerlijk leven. In de Suite krijgen we meestal slechts de tweede helft te horen, hier wordt het totaal onthuld en ervaren we beter de verwantschap met de Derde symfonie. Bij Tortelier zijn het feitelijk juist de teer uitgevoerde momenten die indruk maken. Beluister het slot van de eerste akte waar Ariane door Bacchus in slaap wordt gesust om dat te ervaren.
Le festin d’Araignée, ballet-pantomime, ontstond achttien jaar eerder en betekent vergelijkend de overstap van de wereld uit Stravinsky’s Apollon musagète naar die van de Sacre. Maar dan in impressionistische geeft, in de sfeer van de Eerste symfonie en vol subtiele details. Daarmee wordt de oude opname van Cluytens uit 1963 (Testament SBT 1238) verre overtroffen. De nogal ingewikkelde handeling wordt in het cd boekje netjes uitgelegd. En de vertolkingen? Die zijn voortreffelijk, terwijl de opname de gebruikelijke Chandos kwaliteit ademt.