Roussel: Symfonieën nr. 1-4. Orkest van de Franse omroep o.l.v. Marek Janowski. Newton 880.2173 (2 cd’s, 1u 58’05”). 1994
Eindelijk komt er een waardige opvolger van de complete vier symfonieën van Roussel op cd. De uitgave van Charles Dutoit met het Orchestre de Paris op Erato 2292-45253/4 uit 1986 is officieel uit de catalogi geschrapt, maar zal her en der nog wel leverbaar zijn, desnoods via internet.
Heet van de naald is de onderhavige uitgave ook niet; hij dateert van acht jaar later maar klinkt dynamischer. Bovendien doet Janowski de ostinate wildheid van deze typische Franse bijdrage aan de neobarok wat beter recht dan de haast te beschaafde Dutoit.
Opmerkelijk is natuurlijk nog dat de eerste symfonie feitelijk bestaat uit een reeks van vier symfonische gedichten. Toen het eerste daarvan, ‘Soir d’été’ was uitgevoerd, besloot de componist niet verder te gaan op de weg der natuurbeelden, dus nadat ook ‘Renouveau’ klaar was, werd de serie voortgezet met ‘Forêt d’hiver’ en ‘Faunes et Dryades’. Dit laatste deel wel met een herfstachtige achtergrond. Maar het werd niet echt Roussels Vier jaargetijden.
Hier is het idioom nog vrij romantisch maar de weinig gespeelde tweede symfonie is een stuk kleuriger, maar ook verfijnder en weelderiger.
In de derde symfonie komen we de uitgesproken motorische ritmen tegen; ze drijven de levendige, tamelijk beknopte melodieën aan, behalve in het scherzo dat het karakter heeft van een zwierig populair liedje.
De vierde symfonie is een laat werk dat van een heel grote verbeeldingskracht getuigt. Het langzame deel heeft een wat duister karakter, het scherzo iets aanstekelijks en de finale is heel pakkend.
Janowski toont alle begrip voor de aard van deze muziek met zijn contrasterende stijlen en hij laat de symfonieën helder, pittig uitvoeren. Het Franse orkesttimbre is heel passend.
Natuurlijk zijn er ook fraaie afzonderlijke opnamen. Eschenbach in nr. 1 en 2 (Ondine ODE 1092-2) en nr. 2 (Ondine ODE 1065-2) bijvoorbeeld. Maar als gesloten geheel is de Newton uitgave erg verleidelijk.