CD Recensies

RIMKY-KORSAKOV: KASHCHEY DE ONSTERFLIJKE

Rimsky-Korsakov: Kashchey, de onsterflijke. Konstantin Pluzhnikov (t), Marina Shaguch (s), Larissa Diadkova (ms), Alexander Gergalov (b), Alexander Morozov (bs) met het Ensemble van het Kirov theater, St. Petersburg o.l.v. Valery Gergiev. Philips 446.704-2 (63’45”). 1995

 

Rimsky-Korsakov’s ‘herfstige parabel’ in een wat merkwaardig en fascinerend werk. Het is in één akte met drie onderling verbonden taferelen gegoten en vertelt van de boosaardige tovenaar Kashchey (of Kastschey, die we ook in Stravinsky’s Vuurvogel tegenkomen) die een prinses gevangen houdt, maar tenslotte wordt verlost door haar geliefde prins Ivan.

Het geheim van Kashtchey’s onsterflijkheid blijkt te schuilen in de bevroren tranen van zijn dochter Kashcheyevna en die gaan stromen wanneer haar poging om de prins te verleiden faalt en het hart van de prinses wordt getroffen als hij haar omhelst. Moraal: menselijke warmte kan zelfs de verschrikkelijkste tovenarij te niet doen. 

Opnieuw plaatst de componist het sinistere en chromatische tegenover het humane diatonische. Met licht Wagneriaanse trekjes in de geavanceerd klinkende harmoniek.  Konstantin Pluzhnikov zingt een angstaanjagende, schurkachtige tovenaar als ware tour de force. Larissa Diadkova maakt een Kundry-achtige overgang door van verleidster tot echte minnares. Haar rol is van het grootste belang en ze maakt daar meer van dan Marina Shagugh van die van de prinses. Ook Gergalov is op zijn best wanneer hij Kashcheyevna verleidt. Zo ontstond een erg fraai geheel.