CD Recensies

REICH: DIFFERENT TRAINS; ELECTRIC COUNTERPOINT

Reich: Different trains; Electric counterpoint. Kronos kwartet c.q. Pay Metheny (git). Nonesuch 7559-79176-2 (41’42”). 1988, 1987

 

In zijn jeugd reisde Reich regelmatig heen en weer tussen de Amerikaanse Oost- en Westkust om zijn gescheiden ouders te bezoeken. Later realiseerde hij zich dat hij als Jood met een heel ander soort treinen zou zijn gereisd als hij in bezet Europa had gewoond.

Als resultaat van een opdracht van het Kronos kwartet koos hij voor Different trains fragmenten uit geregistreerde herinneringen van zijn gouvernante aan een poster van Pullman, verhalen van overlevenden van de Holocaust en met de hand genoteerde spraakritmen en toonhoogtes die het kwartet kon spelen.

Het Kronos kwartet maakte ‘live’ opnamen van dat geheel vier ‘live’ met fragmenten van andere gedeelten en gecombineerd met treingeluiden en de spraakfragmenten, soms unisono, soms als echo en commentaar op de zeer gelaagde structuur.

Net als in Come out weeft Reich hier iets nogal magisch uit het vaak bittere echte leven, maar de complexiteit van Different trains komt naar voren al als een nieuwe muziekvorm die later verder werd ontwikkeld in stukken als The cave (1993) en City life (1995).

Electric counterpoint (1987) is een werk dat werd geschreven voor de jazzgitarist Paul Metheny die een interactie aangaat met twaalf tevoren op band vastgelegde partijen. 

De hier aangehaalde opname verwierf terecht een Grammy omdat het Kronos kwartet erin slaagt om technische precisie te laten samenvallen het emotioneel engagement.