Rimsky-Korsakov: Capriccio espagnol op. 34; Ouverture Pskovitjanka (De maagd van Pskov); Legende Skazka op. 29; Napolitaans lied op. 63; Ouverture De tsarenbruid; Ouverture Ivan de Verschrikkelijke. Sinfonietta op Russische thema’s op. 31. BBC Filharmonisch orkest o.l.v. Vassily Sinaisky. Chandos CHAN 10424 (74’24”). 2005/6
Het waarschijnlijk bekendste werk van Rimsky is het Capriccio espagnol (1887) dat eigenlijk was bedoeld als een Spaanse versie van de succesvolle Fantasie op twee Russische thema’s in b op. 33 (1886/7) voor viool en orkest. De rol van de viool is teruggebracht tot een korte, maar best boeiende passage. Van dat origineel bestaat een mooie opname van Lydia Mordkovitch met het Schots nationaal orkest o.l.v. Neeme Järvi (Chandos CHAN 10491).
Dat dit Capriccio zo populair is, lijkt niet verwonderlijk; het is een kleurig, heel geanimeerd werk dat ieder orkest met de nodige bravoure kan laten schitteren, zeker in de fandango tot slot. Ook hier bij Sinaisky.
Deze cd is extra gekozen omdat hij verder een aantal minder bekende werken van deze componist bevat die echter bepaald niet minder de moeite waard zijn. Naar verwachting is de Ouverture De Tsarenbruid (1899) gebouwd op specifiek Russische thema’s, waaronder een prachtige lyrische melodie van de strijkers die in de slotclimax terugkeert.
De componist was vaag over het verhaal van de Legende Skazda en repte alleen van een kat die rond een eik sluipt (in de vorm van een mooie fluitmelodie). Later zei hij dat de luisteraar zijn eigen fantasie maar moest gebruiken voor dit vierdelige stuk dat een zeker exotisch effect met Scheherazade deelt, maar dan op een melodramatischer manier.
De Sinfonietta vindt zijn oorsprong in een strijkkwartet, maar wint erg veel door de mooie orkestratie. Charmante muziek en jammer dat het werk met een scherzo eindigt omdat de componist de finale weer weghaalde.
In het Napolitaans lied herkennen we natuurlijk direct ‘Funiculi, funicula’.
Over uitvoeringen en opname louter goeds.