CD Recensies

RIMSKY-KORSAKOV: SNEEUWMEISJE, HET

Rimsky-Korsakov: Snegurochka. Irina Zhurina (s), Igor Morosov (t), Tatiana Erastova (mz), Lyudmila Sergienko (ms), Alexander Fedi (bs) e.a. met het Ensemble van het Bolshoi theater, Moskou o.l.v. Alexander Lazarev. Melodiya MEL 10.01526 ( 3 cd’s, 2u 50’34”). 1987

Rimsky-Korsakov: Snegurochka. Elena Zemenkova (s), Stefka Mineva (ms), Lubomir Videnov (b), Avram Andreev (t), Nikola Ghuuselev (bs) e.a. met het Ensemble van de Bulgaarse omroep o.l.v. Stoyan Angelov. Fidelio CD 8806/8, Brilliant Classics 94369 (3 cd’s, 3u 29’05”). 1984

Rimsky-Korsakov: Snegurochka. Irina Archipova, Alexander Vedernikov, Nina Derbina, Valentina Sokolik, Alexander Arkhipov, Ivan Boudrine met het koor en orkest van de Russische omroep o.l.v. Vladimir Fedoseyev. Chant du monde LDC 2781027/9 (3 cd’s, 3u. 07’55”). 1977.

De componist maakte ook voor deze opera die hier bekend is als Het sneeuwmeisje en in vier aktes met een proloog is gegoten, uit 1898 dateert,  gebruik van een oud Russisch volkssprookje met pantheïstische achtergrond dat Alexander Ostrovsky in 1873 voor een drama gebruikte (Tchaikovsky schreef daar toneelmuziek bij!). 

Hierin zijn de oude opa Vorst en Lente kinderloos en besluiten ze om een sneeuwpop te maken, of liever gezegd een sneeuwmeisje. Als ze de volgende dag gaan kijken, blijkt de pop tot leven te zijn gekomen, hoewel haar gevoelens van ijs schenen te zijn gebleven. Als ze is opgegroeid raken veel jongens uit het dorp verliefd op haar. Dat geeft aanleiding tot veel onrust en verwarring, maar tenslotte wint een jonge herder haar hart. Wanneer hij met haar rond een vreugdevuur danst om de huwelijksnacht te vieren, smelt ze. Zo moet ze helaas haar liefde met de dood bekopen.

Rimsky-Korsakov was meer lyricus dan dramaticus en dat komt deze sprookjesopera zeer ten goede; soms legt hij de handeling even stil om een van zijn lyrische vondsten nader uit te werken. Hier strijden drie opnamen strijden om de eer met in alle gevallen homogene bezettingen en goed afgewerkte vertolkingen. Met geringe voorkeur is evenwel de uitvoering van Fedoseyev iets in het voordeel, opnametechnisch wint Lazarev het nipt, terwijl het prijsvoordeel aan de Bulgaarse kant is.