Rameau: Zaïs. John Elwes, Marjanne Kweksilber, Mieke van der Sluis, Max van Egmond, David Thomas met Collegium vocale Gent en La petite bande o.l.v. Gustav Leonhardt. Stil 1010 S 77 (3 cd’s, 2u. 44’ 00”). 1977
In 1745 benoemde Lodewijk XIV Rameau al leider van zijn muziekkabinet. Dat verplichtte hem tot het schrijven van toegepaste hofmuziek, meestal in samenwerking met librettist Louis de Cahusac. Dat leidde in 1748 tot het ontstaan van het heroïsche opéra-ballet Zaïs, hier doorgaand voor ‘heroïsche pastorale’ in vier aktes, dat meteen begint met een ouverture waarin grote chaos wordt gesuggereerd. Daarna volgt prachtige theatermuziek voor solisten en orkest.
Van de handeling moet men zich maar niet teveel voorstellen: Minnaar Zaïs stelt de liefde van zijn beminde Zelidie op de proef waardoor hij feitelijk steeds meer van haar gaat houden. Dat beleven we in een keten kostelijke, zwierige aria’s, duetten en dansen.
Het vocalistenteam weert zic danig, steeds op behoorlijk hoog niveau en de begeleiding is mooi uitgewerkt en klinkt keurig verzorgd.