Rameau: The sound of light. ‘Musette-Tambourin’ uit Les fêtes d’Hébé; Ouverture, ‘Gavotte en Rondeau’, ‘Air tendre en rondeau’ uit Zoroastre; ‘Entrée pour les muses, les zéphyrs, les saisons, les heures et les arts’, ‘Contredanse’ uit Les Boréades; ‘Chaconne’, ‘Ballet des fleurs – orage’, Danse du Grand Calumet de la paix … Forêts paisibles’.’Air pour les esclaves africains’ uit Les Indes galantes; ‘Orage’, ‘Essayons du brillant… Aux langueurs d’Apollon’ uit Platée; ‘La poule’ uit Nouvelles suites; Ouverture, ‘Rigaudon I en II’ uit Naïs; ‘Temple sacré’ uit Hippolyte et Aricie; Tambourins I en II’ uit Dardanus; ‘Tristes apprêts, pâles flambeaux’ uit Castor et Pollux. Nadine Koutcher (s), Alexei Svetlov (bs) met Music Aeterna koor en orkest o.l.v. Teodor Currentzis. Sony 888430-8257-2 (66’30”). 2012
12 september 2014 werd officieus de tweehonderdvijftigste sterfdag van Jean-Philippe Rameau herdacht. Dat was best aanleiding om wat van zijn klavecimbelwerken en volledige tragédies en muique, -lyrique, opéra-ballets en comédies lyrique uit te brengen op cd. Daarnaast verschenen allerlei fragmentarische uitgaven.
Daaronder is deze – nota bene uit het verre Perm – wel een bijzondere: een potpourri van mooi contrasterende bekende en minder bekende sappige nummers. Currentzis probeert daarmee Rameau te ontdoen van zijn achttiende eeuwse status door hem modern wat op de waarderen zodat we hem kunnen horen ‘in het geluid van licht’.
Dat kan positief uitpakken, zoals in de ouvertures Zoroastre en Naïs en in de gedeelten uit Les Boréades waar het nodige leven in de brouwerij wordt gebracht. Elders gaat het echter soms haast te heftig toe.
De solozangers Nadine Koutcher en Alexe Svetlov komen uit het koor en leveren een redelijk goed aandeel. Maar het zijn de energieke dirigent en zijn bedreven orkest die hier de meeste waardering verdienen.