Beethoven: Vioolconcert in D op. 61; Vioolromances nr. 1 in G op. 40 en 2 in F op. 50; Fragmenten Vioolconcert in C WoO. 5. Patricia Kopatchinskaya met het Orchestre des Champs Elysées o.l.v. Philippe Herreweghe. Naïve V 5174 (62’03”). 2008
De verrassing op deze cd met de inderdaad volledige weken voor viool en orkest is het fragmentarische Allegro con brio eerste deel van een in Bonn in de periode 1790/2 begonnen vioolconcert dat o.m. door Fischer en Nieuwenhuizen werd voltooid en eerder onder meer door Suske (Berlin Classics BC 9309-2), Kremer (DG 431.168-2) en Menuhin (EMI 310.188-9, dvd) werd opgenomen. Er is ook een klarinetversie van Klöcker (Orfeo C 064001 A).
Zoals het haar vaker lukte, verschaft Kopatchinskaya een enigszins nieuwe visie op deze werken. Om te beginnen klinkt ze interessanter en uitdagender in dat jeugdfragment, maar die tendens zet zich voort in de overige bekende werken. Daaraan draagt natuurlijk bij dat het goed begeleidende orkest op ‘oude instrumenten’ speelt (net als bij Zehetmair/Brüggen, Philips 462.123-2), maar dat ze in ‘het’ Vioolconcert ook zorgt voor eigen aanpassingen van de oorspronkelijke cadensen voor de pianoversie (met pauken, zoals onder meer ook door Kremer, Warnerr0927-49773-2). Haar toon is vrij licht, haast Mozartiaans opera-achtig. Lichte rubati dragen bij aan een versterkte expressie. De tempi zijn logisch en vloeiend, maar er wordt ook heel vitaal gemusiceerd.
Gewoon, maar wel op hoog niveau, worden de beide lyrische Romances uitgevoerd.
Al met al biedt deze cd heel bijzondere ervaringen.