BACH, C.P.E.: FAGOTCONCERTEN E.A.
CD Recensies - B

C.P.E. Bach: Fagotbewerkingen van de Celloconcerten in a Wq. 170, H. 432, in A Wq. 172, H. 439, in Bes W. 171, H.436, Fluitconcert in d Wq. 22 H. 425, Klavecimbel/pianoconcert in Es Wq. 47, H. 479, Orgelconcerten in G Wq. 34 en in Es Wq. 35 Klavecimbelconcert in D Wq. 13, H. 416; ‘Willkommen, Heiland!’ uit Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu Wq. 240; ‘Gotte, sieh Dein Volk im Staube liegen’ uit Die Israeliten in der Wüste; Trio in F Wq. 163, H. 588 en Sonate nr. 5 voor klarinet, fagot en klavecimbel Wq. 92. Sergio Azzolini met de Strijkersacademie Bozen (Bolzano) o.l.v. Georg Egger. Sony 88697-93241-2 (3 cd’s, 3u. 31’13”). 2010

 

Spijtig voor fagottisten in het algemeen en virtuoos Sergio Azzolini in het bijzonder dat Carl Philipp Emanuel Bach wel concerten voor cello, fluit, hobo, klavecimbel en orgel maar nu net niet voor fagot schreef.

Daarom zette hij een aantal van deze werken, plus wat andere letterlijk naar zijn hand; het enige echt oorspronkelijke werk, de sonate, voegt hij als laatste toe.

Ongeacht op welk solo instrument men deze werken speelt, het gaat om kostelijke muziek en het prominente gebruik van de  pruttelende fagot voegt een humoristisch trekje toe.

De hoekdelen van de meeste van deze werken vertonen de soort rusteloze, stop-and-go kenmerken van de Hamburgse symfonieën en volgen verder het patroon van gangbare barokconcerten met afwisselende solo- en tutti gedeelten. De langzame delen vallen op door hun poëtische soli, die de intensiteit van vocale expressie bezitten.

Azzolini is een ideale barokvertolker en zorgt voor heel stijlvolle, virtuoze verklankingen die inderdaad in de langzame delen expressieve hoogtepunten bereiken. Goede begeleiding, gave opname.