CD Recensies

BACH, J.S.: GOLDBERGVARIATIES VOOR STRIJKTRIO

BACH, J.S.: GOLDBERGVARIATIES VOOR STRIJKTRIO

 

Bach, J.S.: Goldbergvariaties BWV 988, bewerking Sitkovetzky. Dmitry Sitkovetzky (v), Gérard Caussé (va), Mischa Maisky (vc). Orfeo C 138.851 A. (56’12”). 1985

 

Bach, J.S.: Goldbergvariaties BWV 988, bewerking Sitkovetzky. Dmitry Sitkovetzky (v), Yuri Zhislin (va), Luigi Piovano (vc). Nimbus NI 6199 (73’27”). 2010

 

Bach, J.S. Goldbergvariaties BWV 988, bewerking Sitkovetzky . Britten Sinfonia o.l.v. Thomas Gould. Harmonia Mundi HMU 80.7633 (72’53”). 2014

 

Bach, J.S.: Goldbergvariaties BWV 988, bewerking Sitkovetzky. Julian Rachlin (v), Nobuko Imai (va), Mischa Maisky (vc). DG 477.6378 (80’). 2006

 

Bach, J.S.: Goldbergvariaties BWV 988, bewerking Sitkovetzky.  Leopold strijktrio. Hyperion CDA 67826 (74’45”). 2010

 

Bach, J.S. Goldbergvariaties BWV 988, bewerking Caine. Uri Caine ensemble. Winter & Winter 910.054-2 (2 cd’s). 2000

 

Zelf zegt Sikovetzky over zijn bewerking: “Toen ik in 1984 mijn bewerking van Bachs Goldbergvariaties maakte, was dat mee uit bewondering voor de opname van Glenn Gould uit 1981. Ik had de tijd van mijn leven nu ik voortdurend in het gezelschap van Bach en Gould verkeerde.

Destijds waren bewerkingen uit de mode en ik herinner me dat collega’s en managers sceptisch waren over zo’n gewaagd idee.

Sindsdien zijn mijn transcripties over de hele wereld gespeeld en bovendien openden ze de sluizen van nieuwe interpretatieve mogelijkheden, zoals voor solo harp, orgel, accordeon, saxofoonkwartet, Renaissance violen, gamba’s, 2 piano’s, 2 cimbaloms, koperensemble en zelfs een bedenksel van Uri Caine voor een ensemble met piano, klavecimbel, ordel, fortepiano, viola da gamba, baroktrompet, klarinet, trombone, tuba, drums, altsax, fagot, violen, cello vocals, inclusief elektronica en dj.

Tegen de tijd in 2009 gekomen, voelde ik dat het juiste moment was om mijn oorspronkelijke transcriptie nog eens te be- en herzien. Dus bracht ik wat wijzigingen aan die mogelijk zijn beïnvloed door mijn arrangement voor strijkorkest uit 1992. Maar bovenal probeerde ik het werk te laden met frisse, jeugdige energie”.

Hierboven is een aantal opnamen van deze bewerkingen vermeld zodat men ze onderling kan vergelijken. Het gaat eigenlijk steeds om zeer goed verzorgde interpretaties waarin de variaties mooi aaneengesloten worden gepresenteerd. Mooi zijn ook de kleurschakeringen en de manier waarop viool en altviool elkaar telkens de bal toespelen.