Bach, J.S. Engelse suites nr. 1 in A BWV 806, 3 in g BWV 808 en 5 in e BWV 810. Piotr Anderszewski. Warner 2564-62193-9 (66’47”). 2014
Wanneer je in 2000 op cd en dvd je debuut maakt met Beethovens Diabellivariaties waarmee hij tien jaar eerder het Leeds pianoconcours hoog had gescoord (Virgin 545.468-2, c.q. 599.463-9) met daarnaast de Variaties van Webern die niet naar wens gingen waarna hij het podium afliep – op zich al een waagstuk – mag worden verwacht dat je ook in ander repertoire uitblinkt. Uit volgende opnamen bleek dat duidelijk en deze cd met de helft van Bachs Engelse suites wordt het nader onderstreept.
Zo meeslepend en betrokken worden ze uitgevoerd dat de luisteraar zich makkelijk laat meevoeren. De merkwaardigerwijs Engels genaamde suites waaraan niets Engels te ontdekken valt, behoren tot Bachs vroegste bijdragen aan de klavecimbelliteratuur. Vermoedelijk ontstonden ze in de periode tussen 1717 en 1723, maar werden ze pas in 1725 als cyclus gebundeld.
Anderszewski treft deel na deel de juiste stemming en zorgt voor een paar bijzondere hoogtepunten zoals de uitdagende briljante fugatische gigue tot slot van de derde suite. Of de idem prelude en de buitenfragmenten van de passepied I uit de vijfde suite. Ook andere gestileerde dansdelen, allemandes, bourrées, courantes, sarabandes krijgen een juist, de dans suggererend karakter.
Contrapuntische gedeelten klinken spontaan en niet ‘geleerd’. Voeg daar nog her en der waar gewenst wat mooie versieringen bij en er kan gevoeglijk worden gesproken van een groot succes.
Natuurlijk waren Gould (Sony SM2K 52606, 07464-52606-2) en meer nog Perahia (Sony 88697-31050-2) bijzonder in deze muziek, maar Anderszewski imponeert haast nog meer. Alleen: waar blijven de ontbrekende suites om het succes compleet te maken?