Vivaldi: Concert voor 2 violen, cello en strijkorkest in d op. 3/2, RV 578; Magnificat RV 610; Bach, J.S.: Klavecimbelcconcert nr. 1 in d BWV 1052; Magnificat in D BWV 243. Manfredo Kraemer (v), Pablo Valetti (v), Hanna Bayodi (s), Johannette Zomer (s), Damien Guillon (ct), David Munderloh (t), Stephan MacLeod (b), Pierre Hantaï (kl) met de Capella Reial de Catalunya en Le concert des nations o.l.v. Jordi Savall. Alia Vox AVSA 9909 D (72’50”). 2003, 2013
Een haast onvergelijkbaar veelzijdig Vivaldi-Bach programma dat in enige etappes – het dubbelconcert van Vivaldi in september 2003 in de Collégiale du Château de Cardona, de beide Magnificats in de Chapelle royale van het slot Versailles en het klavecimbelconcert van Bach in juli 2013 in de abdij de Fontfroide. Dat leidde tot een bonus dvd met 70’20 speelduur die de beide Magnificats en Bachs klavecimbelconcert bevat.
Belangrijker is natuurlijk: hoe zijn de vertolkingen? Wat dat betreft past louter aan verbazing grenzende bewondering. Meteen de adagio e spiccato inzet van het Vivaldiconcert is dermate pittig dat het de licht dramatische toonaard d-klein helemaal waarmaakt. Dat wordt in het larghetto bevestigd en de snelle delen spreken meer dan voor zichzelf. Een opwindende Vivaldi start.
Met evenveel aandacht en zorg voor expressie, articulatie, agogiek en dynamiek krijgt Vivaldi’s Magnificat hierna gestalte. Een hoogtepunt is ‘Et misericordia’.
In het Magnificat van Bach klinkt ‘Omnes generationes’ wat gehaast in het twintig jonge, na een auditie geselecteerde koor met beroepszangers, maar verder is ook hier louter van een prachtprestatie sprake. Het was een vondst de solomiddenstemmen te verdelen over countertenor Damien Guillon en tenor David Munderloh.
Voor een ander hoogtepunt zorgt Pierre Hantaï met Bachs populairste eerste klavecimbelconcert. Mooier heeft het werk op cd niet vaak geklonken.
Het is dus bijna drie kwartier genieten met gemotiveerd, zeer stijlvol en karakteristiek musiceren op het hoogste niveau.