CD Recensies

BERG: ORKESTSTUKKEN OP. 6 NR. 1-3; BRUCHSTÜCKE AUS WOZZECK NR. 1-3; VIOOLCONCERT (BEW.)

Berg: Orkeststukken op. 6 nr. 1-3 (bewerking Rea); Bruchstücke aus Wozzeck nr. 1-3 (bewerking Rea); Vioolconcert (bewerking Tarkmann). Bénédicte Tauran (s) en Rahel Cunz (v) met het Musikkollegium Winterthur o.l.v. Pierre-Alain Monot. MDG MDG 901-1913-6 (67’26”). 2015

 

In 1924 plaveide Berg enigszins de weg voor zijn een jaar later op het toneel gebrachte opera Wozzeck. Van dat origineel met fragmenten uit de eerste en derde akte bestaat een opname van sopraan Alessandra Marc met de Staatskapel Dresden o.l.v. Giuseppe Sinopoli (Warner 0927-49009-2) uit 1998.

Wat de Canadese componist John Rea met het materiaal op deze cd deed, is geheel in de geest van Bergs leermeester Schönberg en diens Verein für musikalische Privatausführungen van 1918/21 bewerkstelligden: met sterk gereduceerde bezettingen eigentijdse werken toegankelijk maken. Alleen doet Rea dat nu, bijna een eeuw later voor werken die intussen niet zelden in hun oorspronkelijke vorm op concertprogramma’s staan. Hij deed die taak in opdracht van het ondernemende Musikkollegium Winterthur.

Operatie geslaagd en de drie muziekwerken overleefden dat goed. Het is zelfs frappant hoe open en gedifferentieerd de werken klinken. Wie een vergelijking met het origineel wil maken, kan het beste terecht bij Abbado (DG 449.714-2). De Orkestukken krijgen in Zürich wel een wat helderder patroon en verliezen in het voorspel niet het idyllische karakter. Dat gaat pas echt verloren met de Mahleriaanse mokerslag aan het slot. 

In de Wozzeck fragmenten geeft Bénédicte Tauran vocaal een goed beeld van de tussen liefde, leed en ijdelheid verscheurde Marie en de beperkte begeleiding werkt indringend genoeg.

De bewerking van het Vioolconcert is van Andreas Tarkmann en overtuigt relatief het minst wat niet aan de bewerker ligt, maar aan concertmeester Rahel Cunz die begrijpelijkerwijze niet helemaal speelt op het niveau van de echt grote solisten als Perlman (DG 447.445-2), Mutter (DG 437.093-2), Zehetmair (Warner 0927-40812-2) en Szeryng (Philips 469.606-2).

Wat alles niet wegneemt dat hier sprake is van een interessant initiatief; voor de opnamekwaliteit past de grootste waardering.