Brahms: Zigeunerlieder op.103 nr. 1-11; Kwartetten voor soli op. Op. 31 br.1-3, op. 64 nr. 1-3, op. 92 nr.1-4 en op. 112 nr. 1-6. Markus Belheim (p) met het Noordduits Figuralchor o.l.v. Jörg Straube. MDG MDG 947-1867-6 (64’26”). 2014
Als eerste deel van een waarschijnlijke reeks opnamen met meerstemmige liederen van Brahms verscheen deze ietwat verrassende opname. Brahms componeerde relatief veel voor zangkwartet en piano. In principe gaat het om vrij intieme, genoeglijke huiselijke muziek die bij voorkeur in kleine kring werd uitgevoerd, maar die aan de vertolkers best hoge eisen stelt. Bovendien is hier en daar sprake van een vierhandige pianobegeleiding waarin in de praktijk gewoon dikwijls niet is voorzien.
De Hongaars getinte Zigeunerlieder waren destijds meteen een succes. De teksten van de vocale kwartetten behandelen de gangbare onderwerpen: liefde, verlangen, hartstocht. Aan solisten stelt dit materiaal zware eisen, maar aan een vierstemmig koor is dat niet minder het geval.
De neiging om dit materiaal grootschaliger uit te voeren, is altijd aanwezig geweest, getuige de kooropnamen van Parkman (Chandos CHAN 9806), Matt (Brilliant Classics 49262), Broussard (Partridge) en Creed (Harmonia Mundi HMC 90.1593) met grotere of kleinere koren.
Voor de uitvoeringen door het team van het door Straube goed voorbereide koor past veel waardering. Het toont gevoel voor pittige ritmen, pakkende melodieën, bitterzoete harmonieën. Markus Bernheim toont zich een stimulerende begeleider. Romantische gevoelens worden mooi verbreid. Vooral qua opnamekwaliteit wint de nieuwe opname het van zijn voorgangers, interpretatief zijn de onderlinge verschillen niet zo groot. De Chandos uitgave is het beste alternatief voor de Zigeunerlieder en de kwartetten op. 112.
Wie deze werken kleinschaliger wil horen moet eens luisteren naar Noël Lee (p), Christian Ivaldi (p) en het uit Anna Maria Miranda, Clara Wirz, Jean-Claude Orleac en Udo Rademann bestaande Lieder quartett (Arion ARN 6839-2).