BEAMISH: SINGING, THE; A CAGE OF DOVES; TROMPETCONCERT E.A.

Beamish: Accordeon concert The singing; A cage of doves; Under the wing of the rock; Reckless; Trompetconcert. James Crabb (acc), Branford Marsalis (altsax) en Håkan Hardenberger (tr) het het Schots nationaal jeugdorkest c.q. het Schots nationaal orkest o.l.v. Martyn Brabbins. BIS SACD 1256 (73’56”). 2015

Wat steeds meer opvalt aan de Engelse componiste Sally Beamish (1956) die zich beter thuis voelt in Schotland en Scandinavië, is dat ze zo veelzijdig en origineel is, over zoveel fantasie en inspiratie beschikt en behoorlijk kosmopolitisch is voor een Britse. Voeg daarbij dat ze zeer benaderbare muziek schrijft en succes lijkt verzekerd. Bovendien werkt ze liefst nauw samen met de uitvoerenden van haar solocomposities.

Het werk waaraan deze cd zijn titel ontleent is The singing, een accordeonconcert dat in 2006 werd geschreven in opdracht van het Cheltenham Festival en het Melbourne symfonie orkest, maar waarvan première werd gegeven door James Crabb met het Hallé orkest onder Martyn Brabbins. De invloeden zijn duidelijk Kelisch en Gaelisch en getuigen van een voorliefde voor traditionele Schotse muziek, gelardeerd met lichte jazzelementen. De beide begindelen worden gevolgd door een zevental variaties over een klaaglijke doedelzakmelodie. Het werk heeft een ietwat melancholieke inslag die door James Crabb mooi tot uiting wordt gebracht.

Under the wing of the rock, gebaseerd op een Schots wiegenliedje als echo op de massamoord in Glencoe, ook uit 2006, is in wezen een voor Lawrence Power geschreven uitgesproken lyrisch altvioolconcert, maar klinkt hier in een versie voor altsaxofoon en strijkorkest.

Het Trompetconcert werd in 2003 gecomponeerd voor Håkan Hardenberger en werd door hem dat jaar met het Schots Nationaal jeugdorkest ten doop gehouden. Als uitgangspunt voor dit werk diende de novelle La città invisibili van Italo Calvino uit 1972. Het gaat derhalve om vaag aangeduide hedendaagse stadsimpressies. In het eerste deel komt de stad tot leven; het tweede deel suggereert een dansparade en de finale stadslawaai. De vreemde geluiden uit de finale komen van auto onderdelen en steigerbuizen, heel origineel. Hardenberger is in dit stuk geweldig als steeds in zijn veeleisende hoog liggende partij en ook het orkest is goed opgewassen tegen de gestelde eisen.

A cage of doves kent ook een literaire inspiratiebron, namelijk de novelle Magnus van George Mackay Brown waarin wordt verhaald van de twaalfde eeuwse graaf van Orkney die door zijn neef Haakon wordt gedood. Deze Haakon herinnert zich daarin ‘rock pools and a cage of doves’. Dat levert een veelzijdig, 12’07” durend muziekstuk op dat bij toerbeurt.

Reckless uit 2012 is een kort, nog geen drie minuten vergende impressie van een satirische spotprent voor kamerorkest. Geschreven werd deze voor de jonge musici van wie even de virtuositeit op de proef wordt gesteld.

Al met al is dit een van de aantrekkelijkste uitgaven geworden om Beamish nader te leren kennen en verkennen.