Busoni: Bach transcripties. Toccata, adagio en fuga in C BWV 564; Koraalvoorspelen ‘Komm Gott Schöpfer’ BWV 667, ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’ BWV 827, ‘Nun komm der Heiden Heiland’ BWV 659, ‘Nun komm der Heiden Heiland’ BWV 659, ‘Ich ruf zu dir Herr’ BWV 639, ‘Jesus Christus, unser Heiland’ BWV 665, ‘In dir ist Freude’ BWV 615, ‘Herr Gott, nun schliess’ den Himmel’ BWV 617, ‘Durch Adam’s Fall ist ganz verderbt’ BWV 637 en BWV 705; Chaconne uit Partita nr. 2 vor soloviool BWV 1004. Kun Woo Paik. Decca 467.358-2 (70’28”). 2000
Busoni: Bach transcripties. Preludium en fuga BWV 532, BV. 820; Toccata in d BWV 565, BV. 829/2; Koraalvoorspel ‘Komm Gott, Schöpfer’ BWV 667, BV 827; Koraalvoorspelen ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’ BWV 827, ‘Nun komm der Heiden Heiland’ BWV 659, ‘Nun komm der Heiden Heiland’ BWV 659, ‘Ich ruf zu dir Herr’ BWV 639, ‘Herr Gott, nun schliess’ den Himmel’ BWV 617, ‘Durch Adam’s Fall ist ganz verderbt’ BWV 637 met Fuga BWV 705, ‘In dir ist Freude’ BWV 615, ‘Jesus Christus, unser Heiland’ BWV 665; Toccata’s en fuga’s in C BWV 829/1; Koraalvoorspel over een Bachfragment BV. 834; Capriccio über die Abreise des vielgeliebten Bruders BWV 992, BV. 834; Fantasie, adagio en fuga BWV 906/968, BV. 837; Etudes K 840; 2 Kontrapunkstudien nach J.S. Bach; Kanonische Variationen und fuge; Floh-Sprung Canon BV. 265; Das Calvarium BV. 846; Improvisation über Bachs Chorallied ‘Wie wohl ist mir’ K. 271; Koraalbewerking ‘In dulci jubilo’ BWV 751; ‘Siciliano uit Fluitsonate in Es BWV 1031; ‘Schafe können sicher weiden’ uit cantate Was mir behagt BWV 208; Polka ‘Ferruccio’ op. 9. Holger Grosschopp (p). Capriccio C 5198 (2 cd’s, 2u. 05’30”). 2011
De zevende van Busoni’s regels om piano te studeren luidt: “Bach is het fundament van het pianospel en Liszt de top. Beiden maken Beethoven mogelijk’. Zijn aanzienlijke aantal eigen pianocomposities en pianobewerkingen voor solo piano weerspiegelen een nogal verwarde kijk op de relatie tussen verleden, heden en toekomst. En verwijzen ook duidelijk naar Bach en Liszt als de grootste producenten van pianotranscripties uit het verleden als bepalende invloeden.
Busoni vond het nogal voor de hand liggen om orgelwerken van Bach voor de piano geschikt te maken, maar hij had daar ook eigen, oorspronkelijke gedachten over, uitmondend in een abstract idee. Componeren en transcriberen wordt één en de klankmogelijkheden van de vleugel worden volledig benut terwijl ook genoeg van de grootsheid van het orgel overblijft. In de bewerkingen schuilt veel creatieve getrouwheid. Het zijn deels studies in chromatische harmonie, deels als eerbiedig eerbetoon. Bandje 23 op de tweede cd met de Improvisation über das Bachsche Chorallied ‘Wie wohl ist mir, o Freund der Seelen’ BV. 271 is zelfs helemaal nieuw.
De Duitse pianist Holger Groschopp is een uitgesproken specialist op het gebied van Busoni’s transcripties (in een ander album nam hij de rest op met bewerkingen van Mozart, Liszt e.a.). Hij pak gelukkig de zaak allerminst academisch aan, maar brengt de muziek echt tot leven, had alleen wat minder streng mogen zijn en een muzikale glimlach mogen tonen.
Volledig zijn de Bachtranscripties bij hem helaas niet, want bijvoorbeeld de Chaconne uit de tweede partita voor soloviool ontbreekt, maar Kun Woo Paik nam hem gelukkig in een beperkter programma wel op. Paik benadert deze werken op een gedegen, maar wat koele wijze.