Borde, De la: ‘Non, non, tous les coeurs’, ‘Chanson de village’, ‘Iris’, ‘Dors, dors’, ‘Ne vous étonnez pas Julie’ ‘Quoi que pour vous’, ‘Plus on ressent d;amour’, ‘Un amant doit-il redouter’, ‘L’aurore’, ‘Que l’amour a d’appas’, ‘Lugubre nuit’, ‘Regrets de Pétrarque’, ‘Non, je n’aimera jamais!’ uit Recueils de chansons; Forqueray, A.: 'La Laborde' uit Klavecimbelsuite nr. 1 in d; Petrini: Harpsonate; Rameau: Pièces de clavecin en concert nr. 2 (bew). Maïlys de Villoutreys (s) met Trio Dauphine c.q. Marie van Rhijn (kl) en Clara Izambert (hrp). Evidence EVCD 008 (75’41”). 2014
Ooit gehoord van de Franse componist Jean-Benjamin de la Borde (1734-1794)? Zelfs de meeste muziekgeschiedenis boeken en encyclopedieën keuren hem weinig woorden waardig, maar op Wikipedia is o.m. te lezen dat hij viool studeerde onder Dauvergne en compositie onder Rameau. Hij was een poos in dienst van Lodewijk XV en werd niet alleen als componist van ongeveer vijfentwintig meest komische opera’s bekend, maar ook als schrijver van een verzameling van vier liederenbundels. Het eindige slecht met hem ala adellijke persoon: hij werd tijdens de Franse revolutie onthoofd.
Uit de drie Recueils de chansons met harp, viool en klavecimbelbegeleiding lichtte Maïlys de Villoutreys, die een voorkeur voor barokmuziek lijkt te hebben zonder zich daarin te specialiseren 13 best de nodige vaardigheid verlangende liederen die ze met een jeugdige, frisse, lichte stem mooi voordraagt en van innerlijk leven vervult. Het is ook mooi om de rijke instrumentale inbreng te volgen.
Om het zangrecital te doorbreken speelt Clara Izambert als intermezzo een driedelige aan een ‘mademoiselle de Laborde’ opgedragen harpsonate van Francesco Petrini (1744-1819) en Marie van Rhijn 'La Laborde', nr. 1c uit de eerste klavecimbelsuite van Antoine Forqueray (1671-1745). Ze doet dat heel passend en verinnerlijkt.
Bijzonder is het ook om Rameau eens als het ware getokkeld te horen in een bewerking voor harp en klavecimbel van een Pièce de clavecin.
Zo ontstond een heel geschakeerd, tot in de puntjes verzorgd recital van het in 2009 opgerichte Franse Trio Dauphine dat bestaat uit Maud Giguet (v), Clara Izambert (hrp) en Marie van Rhijn (kl). Een heel bekoorlijk optreden met leuk materiaal.