Britten: A birthday Hansel op. 52; Canticle nr. 5 op. 89 ‘The earth of Saint Narcissus’; Folksong arangements of te British isles e.a. ‘O Waly, Waly’, ‘Early one morning’, ‘The ash grove’, ’Oliver Cromwell’; ‘Lemady’, ‘She’s like the swallow’ ‘Dafyd y Garregg When’ uit Moore’s Irish melodies, ‘How sweet the answerr’, ‘Bonny at morn’, ‘Lord! I married me a wife’, ‘The last rose of summer’, ‘The trees they grow so high’, ‘Bird scarer’s song’. Ilana Davidson (s) en Katerina Englichová (hrp). Bonton 710086-2 (59’20”). 1991
In 1951 maakte de componist zelf aan de piano tijdens het Aldeburgh Festival met Peter Pears een opname van een aantal van zijn Volksliedbewerkingen (Pearl GEMM 0220), in 1961 gevolgd door een groter aantal (Decca 476.1976-2). Die uitgaven bezitten natuurlijk een hoge mate aan authenticiteit, maar niet iedereen is ingenomen met de krijtbleke stem van Pears. Daarom was eerst de complete Naxos uitgave met Felicity Lott, Philip Langridge, Thomas Allen Graham Johnson e.a. (Naxos 8.557220/2) die oorspronkelijk bij Collins uitkwam een betere en vollediger oplossing, net als de wat minder complete uitgaaf van Lorna Anderson, Regius Nathan, Jamie McDougall, Malcolm Martineau, Bryn Lewis en Craig Ogdon (Hyperion CDD 22042, 2 cd’s) welkom.
Maar voor wie het niet om kwantiteit gaat heeft ook de selectie die Ilana Davidson en Katerina Englichová maakten veel aantrekkelijks omdat zij aantonen dat het niet simpelweg om bewerkingen, maar feitelijk om originelen gaat. Ilana Davidson levert frisse, heldere, enigszins passend naïef klinkende zangbijdragen en Katerina Englichová sluit zich heel idiomatisch en harmonieus bij haar aan. De paar extra’s vormen een aardige aanvulling.