CD Recensies

BRAHMS: SCHÖNE MAGELONE, DIE, MALTMAN

Brahms: Die schöne Magelone op. 33 nr. 1-15. Christopher Maltman (b) en Graham Johnson (p). Hyperion CDJ 33125 (57’28”). 2013

 

Als vijfde deel van de reeks volledige opnamen van Brahms’ liederenschat bracht Hyperion deze cd van de anthologie Romances over de schone Magelone op tekst van Ludwig Tieck’s novelle uit 1797 op de markt. Brahms beschouwde die teksten inderdaad meer als een verzameling individuele bijdragen dan als een echte cyclus. Als zodanig zien Maltman en Johnson  hetwek ook. Dat uitgangspunt moge juist zijn, maar ze hadden de vertolking daarvan wel met wat minder beleefde Engelse terughoudendheid, beeldender en expressiever mogen uiten. Met wat meer romantisch gevoel, want hoe mooi de lichte, net als bij Hermann Prey eerder wat klaaglijk klinkende bariton van Maltman ook klinkt, de indruk die hij wekt is wat bleekjes.

‘Ruhe Süßliebchen’ verdraagt meer lyrische allure, ‘So willst du des Armen’ klinkt te verlegen en ook ‘Verzweiflung’, en ‘Liebe kam aus fernen Landen’ zijn ondergekarakteriseerd.

Vergelijk deze opname bijvoorbeeld met die van Fischer-Dieskau en Richter (As Disc AS 337) en stel vast hoeveel onverwacht ook Brigitte Fassbänder en Elisbeth Leonskaja) meer van dit werk maken. De opname doet de piano wat tekort. De Vergelijkende Discografie geeft een vollediger overzicht.