BACH, J. S.: GOLDBERGVARIATIES; GOLDBERGCANONS NR. 1-14, FRISCH
CD Recensies - B

Bach, J.S.: Goldberg variaties BWV. 988; Goldberg canons BWV. 1087 nr.1-14; Anon.: ‘Die Wasserrüben und der Kohl’; ‘Ich bin so lang nicht bei dir gewest’. Céline Frisch (kl), Dominique Visse (aus) en Ensemble Café Zimmermann. Alpha 014, 303 (2 cd’s, 1u. 40’20”). 2001

 

Elizabeth Joy Roe en Greg Anderson die een viertal van de 14 Verschiedenene (Goldberg) Canons BWV 1087 spelen op Steinway & Sons 30033 leidden tot de vraag: waarom niet een complete opname? Die bestaan van o.m. van Von der Goltz (Hänssler 92.133), het Palladian ensemble (Linn CKD 322), Goebel (Archiv 413.642-2), de Bach Players (Hyphen Press HPM 005) in de ensembleversie, maar ook van Takahashi (Denon 33CD 1051) in de BWV 1087b uitgave op piano en Richard Egarr (Harmonia Mundi HMU 90.7425/6) op klavecimbel naast andere, hier niet vermelde cd’s.

Maar wat is logischer dan beide werken te combineren? Dat gebeurde bij Alpha, die het geheel tweemaal, dus met verschillende nummering uitgaf. Immers die volledige 14 canons zijn afgeleid van de eerste acht noten van de baskant van het thema van de Goldbergvariaties.

Met de vlotte, dansachtige inzet van het thema maakt Céline Frisch meteen duidelijk dat dit werk niet is bedoeld om iemand letterlijk in slaap te sussen, maar juist om een slapeloze nacht beter te leren verdragen. Ook verderop in het werk draagt ze pure speelvreugde over in de snelle variaties, maar ze zorgt wel voor een zweem van plechtigheid in de langzame. Ze weet ook heel fraai te articuleren. Probeer de variaties nr. 5 en 24; variaties nr. 13 en 25 klinken heel legato zangerig en nr. 7 en 19 krijgen danskarakter.

Frisch speelt zo levendig en bescheiden versierend op een heel mooi klavecimbel van Anthony Sidey en levert daarmee een der aantrekkelijkste klavecimbelversies 

De canons worden voorbeeldig uitgevoerd door de musici van Café Zimmermann.Ze laten horen hoeveel vermaak in deze expressieve muziek schuilt. Neem de sotto voce canon a 5.

Het programma wordt besloten met twee simpele vertolkingen van de liedjes die in het Quodlibet worden gebruikt. Ze behoren tot het genre van de Kehraus (laatste dans van een bal) en altus Visse zingt ze treffend en hij wordt inspirerend begeleid door Mélanie Flahaut (fl), Vincent Dumestre (barokgit.), Freddy Eichelberger (cit), Christophe Tallart (draailier), David Vatteville (slagw) en Claire Gautrot (vc).