CD Recensies

BEETHOVEN: WELLINGTONS SIEG; SYMFONIE NR. 7 E.A., HASELBÖCK

Beethoven: Symfonie nr. 7 in A op. 92; Wellingtons Sieg oder die Schlacht bei Vittoria op. 91; Dussek: Jubel mars; Pleyel: Braunschweig mars. Weens Akademie orkest o.l.v. Martin Haselböck. Alpha 473 (62’55”). 2015

 

Op deze onder de titel Resound Beethoven 2 verschenen cd tracht Martin Haselböck in de Weense Redoutensaal met zijn tot overgrote proporties uitgedijde, van historisch verantwoord instrumentarium gebruik makende orkest in de beide werken van Beethoven de avond van 8 december 1813 te herscheppen.

Dit programma is aangevuld met twee marsen die Dussek en Pleyel schreven voor voor Mälzels ‘mechanische militaire trompet’.

In een Vergelijkende Discografie werd over deze uitvoering van Wellingtons Sieg opgemerkt dat de oorspronkelijke grote bezetting diepe indruk maakt en in zijn soort tot de mooiste behoort. In de belendende gangen marcheerden de beide legers muzikaal hoorbaar  op. Goed komt de flink bezette slagwerkgroep naar voren. In het grote geweld ontbreekt het wel aan de antifone splitsing tussen eerste en tweede violen. Door de omvang van het ensemble en de royale nagalm genoopt, voert Haselböck de fuga wat langzaam uit.

Het belang van de symfonie is hier in vergelijking met andere historiserende uitvoeringen van bijvoorbeeld Brüggen (Glossa GCDSA 921116) en Gardiner (Archiv 439.900-2, SDG 717) minder groot.

Maar de toevoeging van de marsen van Dussek en Pleyal is een goede vondst en de ‘machine’ van Mälzel klinkt geweldig. De opnamekwaliteit van deze reis terug in de tijd is optimaal.