Braunfels: Große Messe op. 37. Simone Schneider (s), Gerhild Romberger (a), Christian Elsner (t), Robert Holl (bs) met jet Filharmonisch koor Berlijn, de Berliner Singakademie, het Jongenskoor van de Staats- en Domkerk en het Berlijns Konzerthausorkest o.l.v. Jörg-Peter Weigle. Capriccio C 5267 (75’13”). 2013
De Große Messe schreef Walter Braunfels ( 1882 -1954) nog net voordat hij als Duitse half-Jood vast in 1927 vast tot 1945 naar Zwitserland uitweek. De Naziperiode had ook verder wat noodlottigs voor hem, want na W.O. II kreeg zijn muziek niet meer de aandacht die deze verdiende. Erger nog: de componist raakte in de vergetelheid.
Dankzij dirigent Manfred Honeck die in Stuttgart een aantal werken van Braunfels uitvoerde, raakte de componist weer wat in de belangstelling. Hij was het die deze Große Messe voor het eerst sinds de Keulse première in 1927 in 2010 weer op het programma plaatste. Drie jaar later gevolgd door deze Verlijnse opname.
Het vijf kwartier durende werk blijkt echt een waardevolle ontdekking te zijn en het is de verdienste van de met strakke, rustige handen dirigerende Jörg-Peter Weigle dat deze geëngageerde uitvoering een succes werd.
Het spirituele idoom van deze mis blijkt nog laatromantisch te zijn en heeft iets heel individueels; ook de orkestratie is bijzonder.
Misschien loont het om ook eens te luisteren naar Prinzessin Brambilla op. 12 uit 1909, een opera naar een verhaal van E.T.A. Hoffman (Danilo Belardinelli op Marco Polo 8.225312/3).