CD Recensies

BARDEN: MONOLITHS E.A.

Barden: Monoliths. A tearing of vision; Chamber; Alam (Schmerz); Fleshjveil; Die Haut Anderer; Monoliths nr. 1-5. Ensemble InterContemporain o.l.v. Cornelis Meister, Mark Barden (zang), Stefan Maier (zang), Max Murray (zang), Klangforum Wenen o.l.v. Andreas Eberle, Nicolas Hodges (o), Kammerensemble Neue Musik Berlijn. Col legno WWE 1SACD 40413 (69’20”). 2013/5

 

Mark Barden (1980) is een Amerikaanse componist die in 2004 naar Duitsland kwam om zijn muzikale loopbaan nader gestalte te geven. Daar won hij in 2015 de compositieprijs van de Siemens Stichting. De op deze cd bijeengebrachte werken zijn alle van zeer recente datum (2007/14). Volgens een nadere verklaring in de programmatoelichting van die composities voor nogal divers samengestelde kleinschalige ensembles, elektronica en menselijke stem onder de titel ’Van het aftasten van de grenzen, of de grenzen van het falen’ vertegenwoordigen  deze: ‘een representatie van het falen die optreedt vlak voor en vlak na wat het lichaam kan horen en wat het kan vaststellen, maar waarbij dat falen altijd tastbaar is.

De klanken van deze muziek zijn bij toerbeurt compact, diepgeworteld en koortsig; de tastbaarheid van het verlies aan fysieke beheersing van de vertolker(s) moet worden weerspiegeld in de belevenis van de luisteraar. Die luisteraar gaat dan bet even een verlies van zichzelf waarnemen in dat ogenblik van gedeelde kwetsbaarheid.’

Beluister het materiaal op deze uitgave op die manier en misschien wordt de zin daarvan dan duidelijker. Of vergeet alle uitleg en maak kennis met een oorspronkelijke geest die op bijzondere manier veel raadselachtigs te melden heeft. Heel apart is dit beslist en de cd biedt tenminste de mogelijkheid om enigszins vertrouwd te raken met dit aparte repertoire.