CD Recensies

BEETHOVEN: MIS IN C; MEERESSTILLE UND GLÜCKLICHE FAHRT E.A.

Beethoven: Concertaria Ah perfido! Op. 65; Cantate Meeresstille und Glückliche Fahrt op. 112; Mis in C op. 86. Charlotte Margiono (s), Catherine Robbin (ms). William Kendall (t), Alastair Miles (bs) met het Monteverdikoor en het Orchestre révolutionaire et romanique o.l.v.John Eliot Gardiner. Archiv 435.391-2 (62’04”). 1989/91

 

Beethoven: Mis in C op. 86; Cantates Sanft wie du lebtest (‘Elegischer Gesang’) op. 118 en Meeresstille und glückliche Fahrt op. 112. Rebecca Evans (s), Pamela Helen Stephen (ms), Mark Padmore (t) en Stephen Varcoe (b) met Collegium musicum o.l.v. Richard HIckox. Chandos CHAN 0703 (56’02”). 2002

 

Beethovens op verzoek van prins Nikolaus Esterházy (Haydns werkgever) geschreven Mis in C uit 1807 was aanvankelijk geen succes en werd ten jaar later overschaduwd door zijn grote broer, de Missa solemnis. De componist was geen specialist op het gebied van liturgische muziek, mar met deze mis schreef hij wel een mooi lyrisch, en vooral overpeinzend werk dat met het Kyrie als een vriendelijk gebed om vergeving begint.

Het lijkt Gardiner er om te gaan de betekenis van iedere frase van het werk nieuw te overdenken en vorm te geven en daar vervolgens een gevoel van drama aan mee te geven. Het resultaat klinkt met zijn ‘authentieke’ achtergrond heel verfrissend. 

De koppeling met de dramatische concertaria Ah perfido! is zeer de moeite waard en Charlotte Margiono blinkt daarin uit; dat ook nog plaats was voor de korte koorcantate Meeresstille und glückliche Fahrt is een fijne bijkomstigheid. Ook dit werk krijgt dankzijn de levendige koorinbreng bijzonder treffend gestalte.

Wie een even mooi en waardevol klinkende andere opname van de Mis wenst, zal tevreden zijn met de lezing van Hickox, die in plaats van de concertaria de zelden gehoorde cantate Elegischer Gesang biedt.