CD Recensies

BEETHOVEN: KWINTET VOOR PIANO EN BLAZERS, FREITAGSAKADEMIE

Beethoven: Kwintet voor piano en blazers in Es op. 16; Mozart: Kwintet voor piano en blazers in Es KV. 452. Freitagsakademie. Winter & Winter 910219-2 (48’47”). 2015

 

Wie zich in de discografie van dit tweetal terecht graag gecombineerde kwintetten begeeft, zal om te beginnen verbaasd zijn dat er van Beethovens werk meer dan vijftig opnamen bestaan. Frappant is hoeveel Nederlandse blazers daarbij zijn betrokken. 

Daaronder zijn er diverse met oude instrumenten (fortepiano voorop), althans kopieën daarvan: Robert Levin met leden van de Academy of ancient music (Decca 455.994-2), Jos van Immerseel en leden Octopus ensemble (Accent ACC 58538) en Jan Vermeulen en leden Il Gardellino (Accent ACC 24201), maar met de komst van het in 1993 met op de namen afgaande internationale bezetting van de Zwitserse Freitagsakademie die bestaat uit Edoardo Torbianelli (fortepiano), Katharina Suske (h), Pierre-André Taillard (kl), Olivier Darbellay (hrn) en Lyndon Watts (fag) hebben we echt te maken met specialisten in zeventiende en achttiende eeuwse muziek die zich tot de grens van de negentiende eeuw wagen.

Dat tekent de vertolkingen die een zekere barok vaart bezitten; er wordt met karig vibrato en wat ingetoomde expressie gespeeld. De muziek krijgt daardoor een licht afwijkend, wat dynamischer en heel fris karakter dat allerminst onaangenaam treft. De titel Wiener Klassik van deze cd dekt de lading geheel.  Een bijzonderheid is nog dat de opname met slechts één (stereo)microfoon werd gemaakt.

In elk geval is van een waar alternatief sprake voor de opname van Stephen Hough met leden van het Berlijns filharmonisch blaaskwintet (BIS CD 1552). 

Maar de dierbaarste herinneringen bewaar ik nog aan Walter Gieseking (p), Sidney Sutcliffe (h), Bernard Walton (kl), Dennis Brain (hrn) en Cecil James (fag), (Testament SBT 1091) uit 1953.