CD Recensies

BACH, J.S.: MARKUS PASSION, ÜHLING

Bach, J.S.: Markus Passion BWV. 247. Lars Eidinger (spr), Ulrike Eidingen (s), Ulrich Weller (altus), Samir Bouadjadja (t) en Ensemble Wunderkammer o.l.v. Peter Ühling. Coviello COV 91605 (65’18”). 2015

 

Nadat de Markus Passion op Goede Vrijdag 1731 had geklonken, raakte de meeste muziek verloren. Alleen het libretto van tekstschrijver Picander restte. Die noteerde de door hem gedichte aria’s (slechts zes) en koralen een royale 16) samen met de volledige evangelietekst en de koraalcoupletten.

Voer voor musicologen en dirigenten om voor reconstructies te zorgen. Peter Schreier (Philips 465.424-2) volgde in 1995 de reconstructie van Diethard Hellmann, Roy Goodman (Musica Oscura 070970) in 1996 en Jörg Breiding (Rondeau ROP 7015/6) in 2013 die van Simon Heighes. En Ton Koopman maakte een eigen reconstructie in 1999 (Erato 8573-80221-2, Warner 2564-64507-2).

Wie naar uitgebreide details op dit gebied zoekt, moet vooral eens op  www.bach-cantatas.com/vocal/BWV247 kijken. Daar blijkt dat intussen in totaal 27 opnamen van deze passiemuziek bestaan.

Maar hier laat Peter Ühling al die reconstructiepogingen links liggen. Hij houdt zich aan het beperkte beschikbare materiaal en laat de evangelietekst begeleid door klanken uit de daarmee in verband staande recitatieven gewoon spreken. Hij heeft dus ook ruim genoeg aan één cd, terwijl die reconstructies er twee vergen.

De dirigent is verder voorstander van een zo klein mogelijke bezetting. Die bestaat in dit geval uit een koor met 4 sopranen, 4 alten, 3 tenoren, 4 baritons en een orkest met 2 traverso’s, 2 hobo’s,  2 violen, 1 altviool, twee luiten, 1 viola da gamba, i cello, 1 violone en klavecimbel. Hieruit blijkt wel dat authenticiteit troef is. In muzikaal opzicht wordt in deze uitvoering het werk alle recht gedaan, zodat op zijn minst sprake is van een nuttig alternatief voor de diverse reconstructies en dat degenen die Bach puur en onverdund wensen hier goed zijn bediend.