Bach, J.S.: Klavecimbelconcerten nr. 1 in d BWV 1052 en 2 in E BWV 1053; Vioolconcerten nr. 1 in a BWV. 1042 en 2 in E BWV. 1042. Frédérick Haas (kl) en Mira Glodeanu (v) met Ausonia o.l.v. Frédéric Haas. Hitasura HSP 001 (71’02”). 2015
De gedachte achter deze eerste cd van het jonge Belgische label Hitasura is een aardige, nogal originele: om en om een klavecimbel- en een vioolconcert van Bach.
Het in 1998 opgerichte Belgische barokensemble Ausonia is opgericht en wordt geleid door de Roemeense violiste Mira Glodeanu en de Franse klavecinist en leider Frédérick Haas en het voldoet in principe aan alle criteria voor een stijlbewuste weergave van deze werken: ‘oude’ instrumenten, kleine bezetting van zes strijkers met daarin zo nodig violone en luit.
Wat verder opvalt zijn de soms bijzondere opvattingen over articulatie, muzikale retoriek, frasering en agogiek, vooral van de vioolsoliste en de klavecimbelsolist. Maar waarom dat soms met aarzelingen in een logisch verloop van het muzikale discours gepaard gaat, is onduidelijk en wekt bij herhaald beluisteren irritatie. Wat zich daarbij tegen hen keert is de merkwaardig droge kerkakoestiek die hun klank niet alleen droog, maar ook enigszins scherp maakt en erger nog: die feilen in intonatie duidelijk maakt. Glodeanu beleeft haar mooiste momenten in het energiek gespeelde eerste deel van het eerste vioolconcert en het langzame deel van het tweede vioolconcert.
Met alle voor- en nadelen rekening houdend kan dit een aantrekkelijke optie zijn voor wie uitgerekend deze combinatie werken samen wenst, maar voor de vioolconcerten (met dubbelconcert) ligt het meer voor de hand om Rachel Podger (Harmonia Mundi HMU 90.7155) te kiezen en voor de klavecimbelconcerten Pierre Hantaï (Naïve E 8837) of Trevor Pinnock (Archiv 463.725-2).