Bach, J.S.: Cantates nr. 198 Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl BWV. 198 en 214 Tönet ihr Pauken! Erschallet Trompeten! BWV 214. Sibylla Rubens (s), Annekathrin Laabs (a), Bernhard Berchtold (t) en Manuel Walser (bs) c.q. Johannette Zomer (s), Michaela Selinger (a), Johannes Kaleschke (t) en Klaus Mertens (bs) met koor en orkest van de J.S. Bach Stiftung o.l.v. Rudolf Lutz. J.S. Bach Stiftung St. Gallen. Kantaten nr. 17 (58’28”). 2015
Van de 215 cantates van Bach is het laatste elftal inhoudelijk van wereldse aard en bijvoorbeeld bedoeld voor trouwpartijen, eerbetoon aan vorsten en quasi maatschappelijke verwijten zoals in de bekendste van het stel: de Koffiecantate.
De zeventiende editie van de langzaam maar gestaag groeiende reeks integrale opnamen van Bachs vocale werken is aan een tweetal minder bekende van deze wereldlijke cantates gewijd.
Nr. 198 is ook bekend onder de naam Trauerfestakt en dateert uit 1727, nr. 214 heet ook wel Weltliche Huldigungsmusik en is uit 1733.
In de cantate nr. 198 op tekst van Johann Christoph Gottsched toont Bach zich een sterk door het ideaal van de Verlichting geïnspireerde componist in dit werk ter nagedachtenis van de zeer geliefde en trouwe protestante keurvorstin Christiane Eberhardine van Saksen.
Wie precies te tekst voor nr. 214 schreef, is niet bekend. Gedacht is aan Henrici en Picander. Belangrijker is dat het overeenkomstig de titel om een feestelijke huldiging met een belangrijk aandeel voor trompetten en pauken gaat.
Het is meteen duidelijk dat Rudolf Lutz, die zich in vorige uitgaven al een betrouwbare gids door de vocale werken van Bach toonde en die zich met een vrij kleine bezetting van koor en orkest en aandacht voor de laatste ontwikkelingen op stilistisch en interpretatief gebied al eerder goed theoretisch en praktisch goed geïnformeerd. Hij weet ook heel goed tussen het karakter van beide werken te onderscheiden en beschikt over een puik solistenensemble, met voor ons bekende namen als Johannette Zomer en Klaus Mertens.
Er wordt door alle betrokkenen met veel toewijding gezongen en gemusiceerd zodat het resultaat aan hoge verwachtingen voldoet. Een apart woord van waardering voor teksten en toelichting.