Brian: Symfonie nr. 1 in d Gothische. Susan Gritton (s), Christine Rice (ms), Peter Auty (t), Alastair Miles (bs) met het Bach , het BBC Wales koor, het Londens symfonie koor, kinderkoren, het BBC Waleskoor- en –orkest en het BBC concertorkest o.l.v. Martyn Brabbins. Hyperion CDA 67971/2 (2 cd’s, 1u. 54’48”). 2011
Na Beethovens symfonie nr. 9 (ca 1u. 12’) en Mahlers symfonie nr. 8 (ca. 1u. 20’) is het waarschijnlijk de Engelse componist Havergal Brian (1876-1972) die met zijn eerste symfonie, een werk waarmee hij van 1919 tot 1927 bezig was, werd voorlopig waarschijnlijk het record symfonische lengte gevestigd.
In totaal schreef Brian tweeëndertig symfonieën, waarvan alleen al veertien in de jaren tachtig vorige eeuw en zeven in de jaren negentig, maar de meeste daarvan worden nooit uitgevoerd. Ook deze symfonie is slechts een keer of vijf uitgevoerd.
De Gothische symfonie is een van gigantomanie getuigend werk voor vier vocale solisten, twee orkesten, vier brass bands, een organist en – in het geval van deze opname – negen koren met in totaal zo’n zeshonderd stemmen.
Maar weinigen beschouwen dit als een meesterwerk. Daarvoor is het te ongelijkmatig en te episodisch, maar spectaculair is het zeker.
In juli 2011 kreeg men deze grote bezetting bijeen om dit epische werk met zijn forse, mystieke koorklanken, zijn intrigerende vocale kleuren en zijn krankzinnige instrumentatie tot leven te wekken.
Dat werd een succesvolle operatie en de omvang van het project betekende dat het cult status kreeg. Een paar incidentele gebreken waren haast onvermijdelijk, maar het geheel bezit toch een sfeer van golvende opwinding.
Wel zijn er twee eerdere uitgaven. De eerste opname van dit omvangrijke werk maakte Adrian Boult in 1966 (Testament SBT2 1454), een tweede is van Ondrej Lenard (Marco Polo 8,223280/1) uit 1990. Deze beschikte oven een geweldig kooraandeel en een grootse sopraan Eva Jenisová, maar lijkt nu wat achterhaald door Brabbins’ succes.