Bach, W.F.: Fantasieën in d F. 19, in c F.nv 2; Polonaises in e F. 12/8, in C F.12/1, in G F. 12/11 en in a F. 23; Klavecimbelsonates in G F. 7 en in D F. 3 BR.WFB.A.4 en in D F. 3 BR.WFB.A.44; Fuga’s nr. 2 in c F. 31/2 en in e F. 31/6. Maude Gratton. Mirare MIR 088 (65’22”). 2008
Blijkens haar website is de française Maude Gratton primair klaveciniste en als mede oprichtster van het ensemble Il Covito in Marseille initiatiefneemster van Claviers en fête. Maar ze is ook een organiste van faam. Ze bracht inmiddels al een twaalftal cd’s waaraan ze meewerkte op haar naam, ook een aantal solistische.
Christophe Rousset (Harmonia Mundi HMC 90.1305) maakte in 1989 al een opname met klavecimbelwerken van Wilhelm Friedemann Bach die met de nieuwe uitgave alleen de sonate nr. 1 gemeen heeft.
Opmerkelijk is dat de oudste zoon van Bach in zijn jonge jaren voornamelijk klaviermuziek componeerde in Dresden, kamermuziek in Halle, kerkcantates in Brunswijk en Berlijn. De wispelturigheid van zijn karakter is weerspiegeld in zijn muziek en Maude Gratton is zich daar blijkbaar zeer van bewust. Galante elementen worden gecontrasteerd met conservatief barokke, intense Nood-Duitse expressie met een formele schrijfwijze.
Het is ook goed dat Gratton aandacht besteedt aan de diepgevoelige polonaises en de strakke fuga’s. Ze maakt dat we een duidelijker beeld van deze componist krijgen.