CD Recensies

BEETHOVEN: STRIJKKWARTET NR. 13; GROßE FUGE; KWINTET VOOR PIANO EN BLAZERS

Beethoven: Strijkkwartet nr. 13 in Bes op. 130 met de Große Fuge in Bes op. 133; Kwintet voor piano en blazers in Es op. 16. Edding kwartet c.q.  Maude Gratton (p) met Northernlight. Phi LPH 023   (75’15”). 2015

 

Voor wie als adspirant koper overweegt om met deze cd in zee te gaan, zijn twee overwegingen belangrijk: staat het bijzondere programma me aan en waardeer ik vertolkingen op authentieke instrumenten?

Een mooie bijkomstigheid is dat Beethovens kwartet nr. 13 hier wordt gespeeld inclusief de Große Fuge als zesde deel, dus zoals het ooit was bedoeld. Bovendien blijken van dat volledige kwartet niet of nauwelijks opnamen op quasi oude instrumenten te bestaan. 

In zoverre voorziet het homogeen en gaaf spelende Edding kwartet dat bestaat uit de leden Baptiste Lopez en Caroline Bayet (v), Pablo de Pedro (va) en Ageet Zweistra (vc) die ook te vinden zijn in de ensembles van Philippe Herreweghe in een behoefte want meteen het adagio begin is juist van tempo en het daarop volgende allegro ontvouwt zich in het juiste tempo giusto. Gaandeweg vergeet men al luisterend de musici en concentreert men zich pp de muziek. Die met veel inzicht en op natuurlijke manier klinkt. Geen wonder dat de cavatine een hoogtepunt vormt en dat de Große Fuge de nodige urgentie meekrijgt. 

Van het Kwintet voor piano en blazers bestonden al enige ‘oude instrumenten’ versies. Bijvoorbeeld van Jos van Immerseel met Octophoros (Accent ACC 58538 D) uit 1993, van Stanley Hoogland (p), Ku Ebbinge (h), Eric Hoeprich (kl), Ab Koster (hrn) en Danny Bond (fag) op Attaca BABEL 9684 uit 1994 en van Arthur Schoonderwoerd met Il Gardellino (Passacaille 1016) uit 2014.

Maar voor de nieuwe uitgave waarin fortepianiste Maude Gratton samenwerkt met Marc Ponseele (h). Nicola Boud (kl), Julien Debordes (fag) en Nicolas Chedmail (natuurhoorn) geldt dat dit vijftal precies de juiste sfeer van dit luchthartige jeugdwerk treft. De inzet is vrij robuust, maar zeker de pianiste weet ook subtiel de dynamiek te variëren en als geheel wordt ook gezorgd voor een expressief cantabile in het andante. De finale sprankelt. Het samenspel is goed verzorgd en het geheel maakt een frisse indruk.