CD Recensies

BEETHOVEN: STRIJKKWARTETTEN NR. 4, 10, 13, GROTE FUGA, ELIAS KWARTET

Beethoven: Strijkkwartetten nr. 4 in c op. 18/4, 10 in E op. 74 ‘Harpkwartet’, en 13 in Bes met Grosse Fuge op. 133, Elias kwartet. Wigmore Hall WHLIVE 0073-2 (2 cd’s, 1u. 50’38”). 2014

 

Het Engelse Elias kwartet (de naam is afgeleid uit Mendelssohns oratorium Elijah) bestaat uit de ex- studenten van het College of music in Manchester Sara Bitlloch en Donald Grant (v), Martin Saving (va) en Marie Bittloch (vc).

In hun ‘Beethoven Project’ zijn ze in 2014 begonnen met een best nuttige, niet-chronologische opname van Beethovens zestien strijkkwartetten.

De onwillekeurige gedachte: waarom nog eentje terwil er al zulke voortreffelijke integrale opnamen, met name van het Italiaans kwartet (Philips 454.062-2), het Végh kwartet (Naïve V 4871) en het Alban Berg kwartet (EMI 754.587-2). 

Maar na een paar maal goed luisteren naar het Elias kwartet, lijkt zich hier al een nieuwe kandidaat voor een toppositie in dit grote veld aan te kondigen wanneer deze reeks werkelijk wordt voltooid. Waarom? In het voorbeeld van op. 18 maken ze het eigen stempel dat de componist op dit werk zette ongemeen duidelijk in een felle, mooi genuanceerde weergave passend bij de jonge, ondernemende componist; er wordt met charme en fijne toonkleuren gespeeld..

De opvatting over de duistere langzame inleiding en de structuur van het harpkwartet dat zijn bijnaam dankt aan het mooie tegenmelodie in het eerste deel treft direct. Een zekere zonnigheid enerzijds en een tikje ruigheid anderzijds bepalen het beeld van het verdere verloop. Maar in kwartet nr. 12 bewijst dit jonge ensemble echt zijn grote inzicht en kunnen. Het langzame deel is mooi uitgediept en de melodielijnen in het presto zijn scherp geëtst. Hierna zal het al duidelijk zijn dat ook de structuur en de opbouw van de Grote fuga helder worden opengelegd.

Petje af wanneer het hier om echt ongecorrigeerde zaalopnamen uit de Wigmore Hall gaat. Dat de verklankingen meteen door applaus worden gevolgd, wijst daar wel op. Maar had dat niet beter kunnen worden weggelaten om de luisteraar niet wreed uit zijn concentratie te halen? 

Eerder, in 2009, manifesteerde het ensemble zich al imposant met kwartetten van Mendelssohn (nr. 4), Mozart (nr. 14) en Schubert (nr. 12) op Wigmore Hall Live WHLIVE 0028.