Bach, J.S.: Complete klavecimbelwerken. Zuzana Růžičová met Pierre Fournier (vc), Josef Suk (v), Jean-Pierre Rampal (fl) en orkest o.l.v. Eduard Fischer. Erato 2959-3044-8 (20 cd’s, 23u. 15’41”). 1965-1973
Even voor de statistiek: dit is een Bachdoos van het formaat waarin Brilliant Classics pleegt te grossieren. Alle werken van Bach waaraan solistisch en klavecimbel te pas komt, dus ook de viool- en de gambasonates (hier nog op cello gespeeld door Pierre Fournier) en ook het tripelconcert en het vijfde Brandenburgs concert met de Praagse solisten onder Eduard Fischer. In totaal goed voor 441 tracks en als geheel bijna een etmaal lang muziek.
Een uitgave als deze is ideaal voor de niet al te kritische Bachliefhebber die – lange halen, snel thuis – op slag dit hele omvangrijke en erg wezenlijke segment van Bach’s werken bijeen wil hebben.
De Tsjechische klaveciniste toont een nog steeds redelijk geldige Bachopvatting en speelt heel capabel en degelijk, maar soms met wat weinig plooibaarheid en fantasie. Er zijn intussen best nog betere interpreten naar voren gekomen, mooier klinkende instrumenten gevonden en beter, sympathieker klinkende opnamen gemaakt. In hoeverre de klavecinste die 14 januari 2017 negentig hoopt te worden nog achter haar opvattingen en realisaties van ongeveer vijftig jaar geleden staat, is een open vraag. Ze heeft destijds onmiskenbaar wel veel bijgedragen om haar instrument in de belangstelling te brengen nadat ze het heel moeilijk heeft gehad als gevolg van diverse interneringen gedurende W.O. II. En te lijden gehad onder het communistische regiem daarna.
Alleen: om aan kritischer wensen te voldoen, is het voor doorzetters dan wel nodig veel zoek- en vergelijkingswerk langs opnamen van Gustav Leonhardt (Duitse Harmonia Mundi), Masaaki Suzuki (BIS), Richard Egarr (EMI), Ton Koopman (Erato), Pierre Hantaï (Mirare), Bob van Asperen (Virgin), Davitt Moroney (Harmonia Mundi), Christine Schornsheim (Capriccio), Ottavio Dantone (Arts) en Christophe Rousset (Aparté) en haar leerling Mahan Esfahani (DG) voor nodig wanneer alle pianisten zijn uitgesloten.