CD Recensies

BEETHOVEN: PIANOSONATES NR. 27, 28, 29, 30 EN 32, UGORSKAJA

Beethoven: Pianosonates nr. 27 in e op. 90, 28 in A op.101 en 30 in E op. 109. Dina Ugorskaja. Avi 8553299 (’77”42). 2013

 

Beethoven: Pianosonates nr. 29 in Bes op.107 Hammerklavier en 32 in c op. 111. Dina Ugorskaja. AVI 8553256  (74’06”). 2011 

 

Er is waarachtig geen gebrek aan opnamen van Beethovens pianosonates. De Russisch-Duitse pianiste waagde zich meteen aan vijf van de laatste. Dat leidde tot best opmerkelijke resultaten die zeker de moeite van nadere kennismaking waard zijn.

Een goede toetssteen zijn natuurlijk de Hammerklavier en de laatste sonate. Het blijkt al gauw dat de pianiste zowel over de noodzakelijke veeleisende techniek en het uithoudingsvermogen als over een breed gamma en expressiemogelijkheden beschikt om het werk recht te doen.

Voor de beroemde arietta uit de laatste sonate – ooit heel beeldend door Aldous Huxley beschreven – spaart ze de luisteraar niets van de extatische hemelse momenten.

Ook elders weet ze bijzondere stemmingen op te roepen. Of het een typisch vrouwelijk trekje is dat hier naar voren komt? De fuga’s klinken niet nors en mechanisch, maar vol fijnzinnige kracht. Voor de sonate nr. 27 wordt de tijd gegund om tot een rustige ontwikkeling te komen. Overgangen worden steeds rustig gefraseerd, virtuoze momenten zoals in het variatiedeel van op. 109 hebben kracht. In al deze werken is veel samenhang gebracht en steeds krijgt de muziek de gelegenheid om zich rustig en goed te ontwikkelen zonder dat de pianiste op de voorgrond treedt. Het resultaat is heel sympathiek. Dat haar vleugel zo mooi klinkt maakt dit nog meer de moeite waard.