CD Recensies

BRAHMS: LIEDEREN, RUITEN

Brahms: Frühlingslied op. 85/5; Serenade op. 70/3; Es schauen die Blumen op. 96/3; Regenlied op. 59/3; Nachklang op. 59/4; Liebesklage des Mädchens op. 48/3; Gold überwiegt die Liebe op. 48/4; Ein Sonnet op. 14/4; Ständchen Gut Nacht, Gut Nacht op. 14/7; Sehnsucht op. 18/8; Bitteres zu sagen denkst du op. 32/7; Frühlingstrost op. 63/1; Erinnerung op. 63/2; Wenn um Holunder op. 63/6 uit Junge Lieder; Heimweh, Wie traulich war das Fleckchen op. 63/7; Nachtigall op. 97/1; Dort in den Weiden op. 97/4; Trennung op. 97/6; Spanisches Lied op. 6/1; Juchhe op. 6/4; Nachtigallen schwingen op. 6/6; Am Sonntag Morgen op. 49/1; Das Mädchen op. 95/1; Beim Abschied op. 95/3; Vorschneller Schwur op. 95/5; Mädchenlied op. 95/6; Maienkätzchen op. 107/4. Lenneke Ruiten (s) en Hans Adolfsen (p). Brilliant Classics 94611 (54’27”). 2007

 

Fijn dat dit segment met 27 bekende en minder bekende van de ruim tweehonderd liederen van Brahms is losgeweekt uit het dikke album met 58 cd’s 94860 dat Brilliant in 2013 publiceerde met de complete werken van Brahms.

De vroegste uit op. 6 werden door de achttienjarige Brahms in 1853 geschreven, Maienkätzchen pas in 1888.

Het is goed deze door veel aanvankelijke tegenslag geteisterde jonge zangeres die op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag ten tijde dat ik daar docent was aan de opleiding Muziekregistratie omdat ondanks lessen van Maria Rondel en Meinard Kraak en vervolglessen ba Elly Ameling, Robert Holl, Hans Hotter, Walter Berry en Robert Tear haar grote talent pas werd erkend toen ze in Den Bosch het vocalistenconcours won en daarna kansen kreeg om op te treden met Frans Brüggen, John Eliot Gardiner, Ton Koopman, Fabio Biondi en Ottavio Dantone. En dan hebben we het nog niet eens over haar vele internationale opera optredens.

Maar goed, hier gaat het om een Brahmsrecital dat met warme, milde en mooi geschakeerde stem wordt gezongen en dat een fijne inleiding vormt tot de wereld van Brams liedkunst. De ideeën vonken tussen de zangeres en haar begeleider. Onopgesmuktheid gaat gepaard met een groot inlevingsvermogen, niet alleen in de teksten zelf maar ook in de expressieve waarden van tekst en muziek, bijvoorbeeld door mooi te fraseren. Grote waardering is op zijn plaats.