Bach, J.S.: Goldbergvariaties BWV 988. Beatrice Rana. Warner 019029-5880187 (77’45”). 2016
De Italiaanse pianiste Beatrice Rana die het Van Cliburn pianoconcours won, imponeerde al met heel positieve indrukken nalatende opnamen van Chopins volledige Préludes en Scriabins tweede pianosonate (ATMA ACD 22614) en van Tchaikovsky’s eerste en Prokofievs derde pianoconcert (Warner 2564-60090-2).
Nu duikt ze in de barok. Dat dit met de Bachs Goldbergvariaties gebeurt, is vast geen toeval want de eerste plaat was van Glenn Gould met diens beroemde interpretatie (tot tweemaal toe) van dit werk. Dit was haar eerste muzikale liefde.
Het is altijd weer interessant om bij iedere volgende pianist (klavecinisten laten we even buiten beschouwing nu) zich door het aria thema en de dertig variaties plus de herhaling van die aria heen werkt.
Beatrice Rana zet daarvoor geen strenge bril op, maar toont iets van haar Latijnse expressiviteit. Ze kiest ook vrij rustige tempi en biedt de luisteraar zo de gelegenheid vrijwel iedere noot te proeven. Maar er is ook sprake van duidelijke vitaliteit en mooie inkleuring.
Zo krijgt deel na deel een eigen karakter, te beginnen met de mooi ‘gezongen’ aria. Hoogtepunten zijn de kalme, verinnerlijkte sarabande (nr. 13), de smachtende canon (nr. 15), de uitdagende dito (nr. 18), en het gepassioneerde adagio (nr. 25, ook bekend als zwarte parel).
De pianiste zelf schreef een goede toelichting en de in de Berlijnse Teldec studio gemaakte opname klinkt puik.
Zo kan een waardevolle nieuwe opname aan het lijstje favorieten (zie Vergelijkende Discografie) worden toegevoegd: Perahia (Sony SK 89245) Schiff (ECM 1825, Gould (Sony 88696-03350-2 uit 1955 en Sony SK 44868 uit 1981). Voor haar bewonderaars blijft Tureck (DG 459.599-2) iets bijzonders en Esfahani (DG 479.5929) lijkt nu af te vallen.