Beethoven: Symfonie nr. 9 in d op. 125. Laura Aikin (s), Michaela Selinger (ms), Steve Daislim (t) en José Antonio López (b) met het Sine Nomine koor en het Weense Akademie orkest o.l.v. Martin Haselböck. Alpha 476 (65’26”). 2015
In de serie Resound herschiep Haselböck zo goed dat mogelijk was de omstandigheden van de tweede uitvoering van Beethovens laatste symfonie in de Redoutensaal van de Hofburg op 23 mei 1824.
Zoals uit de eerdere opnamen van Haselböck van de symfonieën nr. 1 en 2 (Alpha 470) en 3 (Alpha 474) al bleek, wordt de historiserende uitvoeringspraktijk bij hem tot het uiterste doorgevoerd. Niet alleen wordt het orkest bij voorkeur in dezelfde opstelling geplaatst als destijds gangbaar was, het speelt onder ‘live’ omstandigheden ook in dezelfde ruimte waar de muziek het eerst klonk.
De instrumenten zijn ook gestemd zoals men vermoed dat het destijds het geval was. Misschien een probleem voor mensen met een absoluut gehoor. Jammer, dat er geen begin negentiende eeuwse lucht meer is om de blaasinstrumenten te bedienen. De vermelding dat solisten en koor vòòr het orkest zijn geplaatst, deed het ergste vrezen, maar dat blijkt mee te vallen. En dat het publiek anno 2015 zo stil toehoorde zal ook wel op idealisatie wijzen. Net als het feit dat de leden van het Akademie orkest beroepsmusici zijn terwijl in Beethovens tijd zeker een contingent amateurs meedeed. Zo geweldig zal het speelniveau toen wel niet zijn geweest en we moeten waarschijnlijk dankbaar zijn dat het onmogelijk is de uitvoeringsgeschiedenis honderd procent te realiseren, want concerten werden nogal eens onderbroken als ze niet naar de zijn van de componist waren.
Dat is een nogal scherp oordeel, maar feit is dat ik best van deze Negende heb genoten. Er wordt mooi gezongen en goed gespeeld, dus wat willen we meer. Aardig voor een paar keer of als er nieuwsgierig geïnteresseerd bezoek is.
Om daarna naar de normale verhoudingen van bijvoorbeeld Brüggen (Philips 438.158-2), Gardiner (Archiv 447.074-2) of Harnoncourt (Teldec 9031-75713-2) terug te keren.