Bach, J.S.: Tweestemmige Inventionen nr. 1-15 BWV 772/786; Driestemmige Inventionen (Sinfonia’s) nr. 1-15 BWV 787/801. Karin Kei Nagano (p). Analekta AN 28771 (54’03”). 2016
De eerste Inventionen van Bach werden als studiemateriaal voor Wilhelm Friedemann geschreven in 1720. Later werd de reeks van tweestemmige Inventionen aangevuld met een even groot aantal hogere eisen stellende driestemmige.
Om de moeilijkheidsgraad beperkt te houden, vermeed Bach het gebruik van lastige toonaarden met veel kruisen en mollen. In pedagogisch opzicht zijn ze echter waardevoller dan Études van Czerny.
Deze werken leiden een wat onderbelicht bestaan vergeleken met Bachs andere werken voor toetsinstrument en ze zijn voorhanden in allerlei vormen. Op clavicord door Jaroslav Tûma (Arta F1 0076-2) en Christiano Holtz (Hortus 052), op klavecimbel door Kenneth Gilbert (Archiv 415.112-2), Blandine Verlet (Astrée E 8603) en best van alle Masaaki Suzuki (BIS CD 1009), op piano door Glenn Gould (Sony 82876-78766-2), András Schiff (Decca 411.974-2) en Angela Hewitt (Hyperion CDA 66746) en op orgel door Brrnard Lagacé (Analekta FL 23093) en Wolfgang Baumgratz (Motette 12831).
En een enkele keer in een bewerking, zoals van Dominy Clements voor Janine Jansen, Maxim Rysanov en Torleif Thedéen (Decca 475.9081).
En dan meldt de jonge Karin Kei Nagano zich op piano met vertolkingen die ook zeer de moeite waard zijn, juist omdat ze meer dan de meeste andere pianoverklankingen iets spontaan en fris jeugdigs hebben. Ze beschouwt de werken niet zozeer als eenvoudige oefenstof, maar als stukken met een duidelijk karakter en ze laat dat horen met een grote verscheidenheid aan toucher en gepast rubato dat geen moment anachronistisch aandoet. Ze bereikt ook dat de muziek zangerig klinkt. Volgens eigen zeggen zijn de driestemmige exemplaren in f en Bes haar favorieten.
Ze speelt de werken niet in de numerieke volgorde maar in die waarin de werken symmetrisch naar toonaard zijn geplaatst. Het is een genoegen om naar haar te luisteren.