Bach, J.S.: Solowerken voor marimba. ‘Preludium’ nr. 1 in C uit das Wohltemperierte Klavier BWV 846; Solo cello suites nr. 1 in G BWV 1007, 3 in C BWV 1009, 5 in c BWV 1011; Prelude in c BWV 999; Solovioolsonates nr. 1 in g BWV 1001, 2 in a BWV 1003 en 3 in C BWV 1005 (bew). Kuniko Kato. Linn CKD 585 (2 cd’s,2u., 37’22”). 2016
De in de V.S. gevestigde Japanse Kuniko Kato studeerde slagwerk en in het bijzonder marimba bij Keiko Abe in Tokio en Robert van Slice in Rotterdam. Ze maakt opnamen voor Linn, begon met het om deze rubriek besproken Kuniko plays Reich (Linn CKD 385) en liet dat volgen door cd’s met Pärt/Reich/Davies (Linn CKD 432) en Xenakis (Linn CKD 495). Intussen kan ze worden beschouwd als een der grootste meesters op haar instrument.
Dat ze ooit bij Bach zou aankomen, was voorspelbaar, hooguit verrassend zijn de keuzes welke ze uit diens werk maakt: solo cellosuites en solo vioolsonates, uitgesproken werken voor melodie instrumenten. Die kunnen hoorbaar beter van snaren naar hout dan naar metaal worden vertaald.
Immers de marimba heeft houten staven die van nature een vrij warme klank produceren. Virtuoos en met veel fijnzinnig gevoel bespeeld, zoals hier wordt een nieuwe, maar duidelijk herkenbare andere Bachwereld opgeroepen.
De opname werd gemaakt in een intiem dorpskerkje in Estland dat voor een heel passende akoestische sfeer zorgt. Al met al ondergaat Bach hier een prachtige gedaanteverwisseling.