CD Recensies

BRAHMS: LIEBESLIEDER, KLAVA

Brahms: Liebeslieder. ‘An die Heimat’, ‘Der Abend’ uit Kwartetten op. 64; Kwartetten op. 92 nr. 1-4; ‘Rede Mädchen’, ‘Am Gesteine rauscht die Flut’, ‘O die Frauen’, ’Wie des Abends schöne Röte’, ‘Der grüne Hopfenranke’, ‘Ein kleiner, hübscher Vogel. ‘Wenn so lind dein Auge’, ‘Am Donaustrande’, ‘O wie sanft die Quelle’. ‘Nein, es ist nicht auszukommen’, ‘Vögelein durchrauscht die Luft’, ‘Sieh, wie ist die Welle klar’, ‘Nachtigall, sie singt so schön’, ‘Ein dinkler Schacht ist Liebe’, ‘Es bebet das Gesträuche’ uit  Liebeslieder-Walzer  op. 52; ‘Verzicht, o Herz, auf Rettung’, ‘Finstere Schaten der Nacht’, ‘Vom Gebirge Well auf Well’, ‘Weiche Gräser im Revier’, ‘Schwarzer Wald, dein Schatten’,’Nein Geliebter, setze dich’, ‘Flammenauge, dunkles Haar’, ‘Zum Schluß “Nun, ihr Musen genug”’ uit Neue Liebeslieder-walzer op. 65. Lets omroepkoor, Dace Klava en Aldis Liepina (p) o.l.v. Sigvards Klava. Ondine ODE 1295-2 (51’53”). 

 

Charmant vokaal repertoire voor huislijk gebruik. Het materiaal, de teksten zijn vrij simpel, maar de toonzettingen voor twee tot vier stemmen zijn best complex in deze miniaturen.

Van de complete 33 Liebeslieder-Walzer vraagt nog steeds vooral de uitgave van Edith Mathis, Brigitte Fassbänder, Peter Schreier, Ditrich Fischer-Dieskau met Karl Engel en Wolfgang Sawallisch de aandacht (DG 423.133-2). Maar ook Andrea Rost, Magdalena Kožená, Matthew Polenzani, Thomas Quasthoff met James Levine en Yefim Bronfman (DG 479.6044) en Marliss Petersen, Stella Doufexis, Werner Güra en Konrad Jarnot met de pianisten Christoph Berner en Camillo Radicke (Harmonia Mundi HMC 90.1945) maakten daar waardevolle opnamen van.

Maar de volledige vocale Kwartetten en een gulle keus uit de Liebeslieder-Walzer, zoals hier, is ook erg attractief. De Baltische zangerswereld heeft in koren en individueel een goede reputatie en het verbaast daarom niet dat voor idiomatische prestaties wordt gezorgd door de individuele zangers en de beide pianisten.

Het gaat daarbij niet alleen om mooi zingen, maar om de subtiliteit en de bekoring van de interpretaties die gelukkig afwisselend genoeg zijn. Er is een intelligent geven en nemen tussen de solisten onderling alsof ze zich telkens individueel even onder de aandacht brengen. De heldere opname, die de spraakverstaanbaarheid bevordert, is ook een pluspunt.