Burney: Sonates voor piano vierhandig band 1 nr. 1 in F, 2 in D, 3 in Bes, 4 in C, band 2 nr. 1 in Es, 2 in G, 3 in D, 4 in F. Anna Clemente en Susanna Piolanti. Brilliant Classics 95447 (2 cd’s, 1u. 21’55”). 2016
Als muziekwetenschapstudent hoorde ik natuurlijk over de in Europa rondreizende Engelse muziektheoreticus, componist en musicus Charles Burney (1726-1814), maakte je kennis met zijn The present state of music in France and Italy uit 1770 en zijn voor mij interessantere The present state of music in Germany, the Netherlands and the United provinces uit 1772. Even bracht ik hem in verband met Belle van Zuylen, maar bij haar ging het meer om Boswell.
Als componist was hij leerling van Arne en als musicus was hij als organist, klavecinist en pedagoog werkzaam in Londen. In 1769 promoveerde hij in Oxford en ging hij studiereizen maken om materiaal te verzamelen voor de genoemde muziekgeschiedenis boeken, die in de periode 1776/89 in vier delen werden gebundeld tot General history of music. Ook zijn dagboeken waarin hij soms bericht over ontmoetingen met componisten vormen nog steeds boeiend leesvoer.
Dat Burney als eerste een paar bundels ’sonates voor toetsenbord vierhandig’ schreef in de stijl van Clementi en J.C. Bach was een theoretisch gegeven. En nu is een achttal daarvan keurig zoals het moet op een ‘rechtop’ piano van Josephus Kirckman uit 1800 gespeeld te beluisteren. Kostelijke, vrij pretentieloze en niet al te ingewikkelde tweedelige werken die mooi verzorgd en met smaak door Anna Clementi en Susanna Piolanti worden gespeeld. Fijn, dat we Burney nu ook grondiger als componist kunnen leren kennen.
Tot nu toe moesten we het wat Burney betreft doen met Orgelfuga in f en Introduction in e uit een verzamelprogramma van Luk Bastiaens (René Gailly CD 88807), het nog geen drie minuten durende koorwerkje ‘Hark, the angels sing’ door het Ex cathedra kamerkoor o.l.v. Jeffrey Skidmore (ASV CD DCA 912) en het eerste van de zes Cornet Pieces door Gerald Gifford (CRD 3357).