Barber: Elegie voor strijkorkest ‘For John Fry’; Bloch: Baal Shem; Walton: Vioolconcert. Joshua Bell met het Baltimore symfonie orkest o.l.v. David Zinman. Decca 452.851-2 (68’00”). 1996
Bloch: Vioolsonate nr. 1; Abodah; Mélodie; Suite voor soloviool nr. 1; Baal Shem. Maristella en Mario Patuzzi. Brilliant Classics 95015 (61’18”). 2011
In 1920 ontstond de Vioolsonate nr. 1, in 1923 componeerde Ernst Bloch Baal Shem (3 beelden uit het Hasssidische leven: ‘Vidui’, ‘Nigun’ en ‘Simchan Torah’ die hij in 1939 orkestreerde en Mélodie, in 1929 gevolgd door Abodah, een Yom Kippur melodie en in 1958 de eerste Suite voor soloviool.
In 1996 won Joshua Bell wel terecht een prijs met zijn opname van drie wezenlijke twintigste eeuwse werken voor viool en orkest, waaronder dus Blochs Baal Shem. Te meer daar het Bloch in de veertien levensjaren na W.O. II niet meer lukte om een prominente plaats in het concertleven te behouden met zijn vaak uit de jiddisch-synagogale wereld voortkomende muziek waarin bij hem de viool - de cello haast nog meer - een vertellende rol vervult, is het goed dat zijn vaak in ariosostijl geschreven werken onder de aandacht blijven worden gebracht.
Bell lukt dat uitstekend en in in intieme kamermuzieksfeer weet het Italiaanse duo Maristella en Mario Patuzzi al voor evenzeer raak getypeerde verklankingen te zorgen. Fijn dat ze een hele cd aan Bloch wijdden. Bell zorgde verder voor mede de mooiste vertolkingen van de vrijwel onbekende Elegie van Barber en het Vioolconcert van Walton.