CD Recensies

BACH, J.S.: GOLDBERGVARIATIES (BEW.), SELDOM SENE

Bach, J.S.: Goldbergvariaties BWV. 988 (bew. Maria Martinez Ayerza). Seldom Sene. Brilliant Classics 95591 (74’57”). 2017 

 

Door de jaren heen zijn sinds de tweede helft van de negentiende eeuw talloze bewerkingen van de voor klavecimbel geschreven Goldbergvariaties verschenen In de Vergelijkende Discografie uit 2015 is een aantal opnamen van die bewerkingen vermeld. 

Een der oudste is die van Rheinberger voor 2 piano’s uit 1883 door Tal en Groethuysen (Sony 88697-52606-2). Ook Busoni liet zich niet onbetuigd (pianist Tansky, MDG MDG 312-1323-2). Verder was er al een heel bont palet met andere versies. Zoals uitvoeringen op orgel (Jan Jansen, Discodom DSD 00505), bewerkingen voor strijktrio door het Leopold strijktrio (Hyperion CDA 67826) voor 2 hobo’s en althobo door het Homecoming ensemble, (Quartz QTZ 2051), door saxofoonkwintet (Calefax, Rioja RR 1201), saxofoonkwartet (Schüssler c.s., Farao B 108024), eentje voor 2 gamba’s (Strauf en Harders, Raumklang RK 2807), een harpversie van Catrin Finch (DG 477.8165),  voor accodeon (Rätttyä, Ondine ODE 1209-2), grootschaliger voor strijkorkest door Britten Sinfonia (Harmonia Mundi HMU 80.7633), daarnaast nog voor koperblazers (Canadian Brass, RCA 09026-63610-2), voor 2 cimbalons (Szakály en Farkas, Hungaroton HCD 31764), voor synthesizer (Miayo, Opos 912.566-2) en de jazzversie van het Loussier trio (Telarc CD 83479).

Maar helemaal nieuw en erg aansprekend is de bewerking voor blokfluitkwintet door Maria Martinez Ayerza, die met Stephanie Brandt, Ruth Dyson, Eva Gemeinhardt, en Hester Groenleer het Seldom Sene blokfluitconsort vormt. De sterke familieband tussen de instrumenten zorgt net als bij bijvoorbeeld een saxofoonkwintet een waarborg voor een mooi homogeen over alle registers verdeelde klank die warm, kleurig en rijk klinkt. Dat de muziek niet op een toetsinstrument wordt uitgevoerd, houdt ook in dat deze echt natuurlijk ademt. Juist die kleuring blijkt een belangrijk aspect en heeft ook nog iets echt baroks. De heel geroutineerde professionele invulling maakt een zeer geslaagde indruk. Veel waardering dus voor deze Goldbergs ‘anders’. Of de Saksische keurvorst Hermann Carl von Kayserling tijdens of na deze vertolking meteen in slaap was gevallen, valt bij zoveel stimulerende klankschoonheid te betwijfelen.