Bach, J.S.: Mis in F BWV. 233; Cantate nr. 151 Süßer Trost, mein Jesus kommt BWV. 151; Magnificat in Es BWV. 243a. Hannah Morrison (s), Angela Hicks (s), Charlotte Ashley (s), Eleanor Minney (s), Reginald Mobley (altus), Hugo Hymas (t), Gianluca Buratto (bs en Jake Muffett (bs) met hetMonteverdi koor en de English baroques soloists o.l.v. John Eliot Gardiner. Soli Deo gloria SDG 728 (73’26”). 2016
Verspreid over een aantal labels heeft Gardiner zich al decennia ingezet voor de werken van Bach. Maar pas nu kwam hij toe aan de spectaculaire eerste, heel wat virtuozer versie van het Magnificat met een prachtige, maar zware trompetpartij, namelijk die in Es en niet in D staat. Hij combineert het met de Mis in F die hij blijkbaar voor het eerst opnam en de cantate nr. 151 waarvan hij alleen de gelijknamige aria met sopraan Gillian Keith eerder had opgenomen (SDG 114).
Het Magnificat krijgt een meesterlijke verklanking die in sommige opzichten de versie van Herreweghe (Harmonia Mundi HMX 291.1782) overtreft. De koorbijdragen munten uit door levendigheid en de uit het koor naar voren tredende solisten zijn ook heel goed. Zowel individueel als als ensemble. De cantate en de korte mis krijgen eveneens een ambitieuze verklanking. De uitersten van extroverte brille en introverte devotie wordt hier volkomen recht gedaan.
Het is misschien goed eraan te herinneren dat Ton Koopman in zijn dvd opname (EuroArts 205.3419) en Suzuki in zijn cd registratie (BIS CD 1011) van het Magnificat de versie Kuhnau gebruikten.