CD Recensies

BACH, J.S.: SOLOVIOOLSONATES EN PARTITA'S NR. 1-6, WEITHAAS

Bach, J.S.: Solovioolsonate nr. 1 in g BWV 1001; Partita nr. 2 in d BWV. 1004; Ysaÿe: Solovioolsonates nr. 1 in G op.27/1 en 2 in a op. 27/2. Antje Weithaas. AVI 8553320 (75’19”). 2015

 

Bach, J.S.: Solovioolsonate nr. 2 in a BWV.1003; Partita nr. 3 in E BWV. 1006; Ysaÿe: Solovioolsonates nr. 3 in d op. 27/3 ‘Ballade’ en 5 in G op. 27/5 ‘Pastorale’. Antje Weithaas. Avi 8553346 (63’28”). 2015

 

Bach, J.S.: Solovioolsonate nr. 3 in C BWV. 2005; Partita nr. 1 in b BWV. 1002; Ysaÿe: Solovioolsonates nr. 4 in e op. 27/4 en 6 in e op. 27/6 ‘Fantaisie’. Antje Weithaas AVI 8553381 (71’35”). 2015

 

Omdat er al zoveel prachtopnamen van Bachs solowerken voor viool zijn - alleen al bij de dames met Julia Fischer (Pentatone PTC 5186-682 en 5186-072), Isabella Faust (Harmonia Mundi HMC 90.2124/5), Alina Ibragimova (Hyperion CDA 67691/2), Lucy van Deal (Naxos 8.554422/2), Viktoria Mullova (Onyx 4040), Amandine Beyer (Zig-Zag Territoires ZZT 110902), Liza Ferschtman (Dynamic CDS 758/1-2), Elisabeth Wallfisch (Hyperion CDD 22009), Monica Hugett (Virgin 545.205-2), Rachel Podger (Channel Classics CCS 12198, 14498), Lara St. John (Ancalagon AR 132) en Kyung-Wha Chung (Warner 29594416-2) te noemen - heeft het zin om iets nieuws te bedenken.

Antje Weithaas behoort niet tot de violistes van de authentieke richting, ze bespeelt niet eens een ode Italiaanse viool, maar een moderne Greiner. Ze heeft een groot aantal fraaie cd’s op haar naam, maar zich daar behalve met Die Kunst der Fuge (AVI 8553225) nog nauwelijks als Bachvertolkster gemeld.

Hier doet ze dat op originele manier door om en om solowerken van Bach en door hem geïnspireerde Ysaÿe te spelen. Een heel interessant concert, waarbij me in plaats van op twee cd’s, op drie beiden compleet heeft.

Net als de besten onder haar cd voorgangers weet Weithaas de aandacht van de luisteraar te vangen met goed doordachte, technisch en expressief heel goed tot in het detail uitgewerkte vertolkingen. Opvallend is ook hoe ze verschillende dialooglagen afzonderlijk vormgeeft en nooit uit het oog verliest van een heel wat delen nadrukkelijk de dans ten grondslag ligt. Zo weet ze ontroerende momenten in het werk van dit tweetal componisten te wekken.

Mutatis mutandis geldt dit evenzeer voor haar Ysaÿe bijdragen, waarmee ze Zehetmayr (ECM 472.687-2), Ibragimova (Hyperion CDA 67993) en Saeijs (Linn CKD 536) naar de kroon steekt.

Deze drie handig afzonderlijk verkrijgbare cd’s zijn beslist het aanhoren waard.