Bach., J.S.: Engelse suite nr. 2 in a BWV. 807; Toccata in D BWV. 912; Paritita in b BWV. 831 ‘Franse ouverture’. Yulianna Avdeeva. Mirare MIR 328 (64’14”). 2017
Van iemand uit de Slavische muziekwereld die het Chopinconcours in Warschau won kan men tegenwoordig allround pianisten verwachten die zich in iedere stijl thuis voelen. Met har eerdere cd’s demonstreerde ze dat genoegzaam. Nu is Bach met een gevarieerd programma aan de beurt en ook dit blijkt haar goed af te gaan.
Bij nader onderzoek blijkt dat Avdeeva al jong gedeelten uit het Notenbüchlein für Anna Magdalena speelde. Hier begint ze de tweede Engelse suite met een verwachtingsvolle ‘Prelude’ en als hoogtepunten een fijn geëtste ‘Sarabande’ en een zwierige ‘Courante’. Vooral de snelle dansen hebben een mooie ritmische vaart.
In de Toccata kan ze meer van haar virtuositeit tonen. De Franse ouverture begint ze inleidend in een grootse opzet om de volgende dansen daarna elk een gevraagd karakter te geven, een mooi afgewogen ‘Courante’, twee elegante ‘Gavottes’, hupsende ‘Passepieds’, een weemoedige ‘Sarabande’, een energieke ‘Bourrée 1’ en een kalmere nr. 2 met daarna een levendige ‘Gigue’ met een vrolijke echo.
Het is al gauw duidelijk dat ze deze muziek in zijn ware karakter volkomen en met precisie beheerst plus daarnaast voor heel plausibele frasering en tempi kiest. Als Bach op de piano moet, dan graag zo.
Wie niet naar de complete Partita’s (bijvoorbeeld van Murray Perahia (Sony 88697-56560-2 en 88697-40083-2), de Toccata’s van Amadine Savary (Muso MU 007), en de Engelse suites (weer Perahia, Sony 88697-31050-2) streeft, zal veel plezier aan deze uitgave beleven.