CD Recensies

BLOCH: VIOOLSONATES NR. 1 EN 2; SUITE HÉBRAÏQUE, BAAL SHEM SUITE, ABODAH E.A.

Bloch: Vioolsonates nr. 1 en 2 Poème mystique; Mélodie; Nuit exotique; Abodah. Hagai Shaham en Arnon Erez. Hyperion CDA 67439 (68’56”). 2004

 

Bloch: Baal shem suite; Suite hébraïque; Suites voor soloviool nr. 1 en 2; Ben Haim: Solovioolsonate in G; Berceuse sfaradite; Improvisatie en dans op. 30. Hagai Shaham en Arnon Erez. Hyperion CDA 67571 (74’23”). 2004 

 

In de recensie van een opname van beide Vioolsonates en de Pianosonate van Bloch door Nurit Stark is wat meer gezegd over de componist en zijn werk. Daar werden ook wat alternatieven genoemd, maar de belangrijkste - deze bijdrage met de complete weken voor viool (solo en met piano) was vergeten.

Reden genoeg om dat snel goed te maken. Wel valt niet te ontkennen, dat de ster van Bloch nogal dalende is en die van Ben Haim eveneens. Extra nuttig dat hun werken aardig op cd zijn geconserveerd.

Beide solosuites van Bloch werden een jaar voor zijn dood geschreven in 1958. Hier combineerde hij een chromatisch idioom met gangbare tonaliteit. Erg persoonlijk klinken de werken niet en het derde deel van de Suite nr. 1 heeft veel weg van een Bach pastiche, terwijl de finale nogal saai is op academische wijze.

Aan de uitvoeringen ligt het zeker niet dat we niet van grote meesterwerken kunnen spreken. De muziek is veeleisend en emoties plus Joodse thema’s vieren hoogtij.

Dat voelen Hagai Shaham en Arnon Erez heel goed aan. Ze voeren de muziek met veel gevoel uit, maar overdrijven het sentiment niet en Hagai Shaham toomt haar vibrato gelukkig nogal in. Een zekere rapsodische vrijheid is troef.

Ook in de aan Menuhin opgedragen solosonate van Ben Haim die hij ook opnam (Gallo CD 530), gedraagt de violiste zich uitstekend in de voorstelling van de vele aardige ideeën uit dit knappe werk. Luister alleen maar naar het lento e sotto voce

Ook de van volksmuziek vervulde Improvisatie en dans blijkt een kostelijk stuk.

Hier wordt briljant en virtuoos in stijl gemusiceerd.