Bach, J.S.: Cantates nr. 201 Geschwinde, ihr wirbelnden Winden BWV. 201 en 207a Auf, schmetternde Töne der muntern Trompeten BWV. 207a. Joanna Lunn (s), Dominik Wörner (bs), Christian Irmler (b), Robin Blaze (ct), Nakashima Katsuhiko (t), en Nicholas Phan (t) met het Collegium Musicum Japan o.l.v. Masaaki Suzuki. BIS SACD 2311 (80’53”). 2017
Met dit negende deel van de wereldlijke cantates heeft Suzuki zich al diep in deze materie begeven aan het eind van zijn enorme Bach marathon. Het gaat hier om twee van de minder bekende cantates die zeker in nr. 207 een feestelijk karakter hebben met de inbreng van trompetten en pauken. Ze klinken inderdaad zeer ‘ongeestelijk’ en de historische gegevens zeggen ons dat de teksten vaak haast uitwisselbaar zijn. Bovendien zal het nauwelijks verbazen dat brokjes Brandenburgs Concert nr. 1 langskomen.
Rijkelijk gedetailleerde nuancen komen langs en het melodisch karakter is aantrekkelijk. Zowel de drukke winderigheid van nr. 201 als het uitgalen karakter van nr. 207 komen hier tot hun recht.
De zangers zijn goed tegen hun taak opgewassen, bij het orkest vallen vooral de goede houtblazers op, de trompetten in nr. 207 hadden echter best nog wat langer mogen studeren. Verder lijken de eigen krachten van de Japanse dirigent de afgelopen vrijwel dertig jaar alleen maar beter te zijn geworden.
Cantate nr. 201 was vooral bekend via de opname van Jacobs met Maria Cristina Kiehr, Andreas Scholl, Christoph Prégardien en Peter Lukas (Harmonia Mundi HMC 90.1544/5) uit 1994 en nr. 207a bijvoorbeeld van Ruth Ziesak, Michael Chance, Christoph Prégardien, Peter Kooy o.l.v. Frieder Bernius (Sony SK 46492), maar daar is Suzuki nauwelijks de mindere van.