CD Recensies

BRAHMS: HOORNTRIO; VIOOLSONATES NR. 1 EN 3, KOUZMANOVA

 

Brahms: Hoorntrio in Es op. 40; Vioolsonates nr. 1 in G op. 78 en 3 in d op. 108. Wolfgang Vladar (hrn), Bojidara Kouzmanova (v), Magda Amara (p). Paladino PMR 0078 (72’24”). 2016

 

Dat Bojijidara Kouzjidaradara Kouzmanova in plaats van de drie Vioolsonates de tweede inruilde voor het Hoorntrio, zal wel zijn gebeurd om haar echtgenoot, de hoornspelende Wolfgang Vladar (vermoedelijk familie van pianist Stefan Vladar) een gelegenheid te bieden om zich te manifesteren.

Nu is Brahms’ Hoorntrio in zoverre lastig, dat het bijna altijd met anderssoortige werken moet worden gecombineerd. Barry Tuckwell, Itzak Perlman en Vladmir Ashkenazy deden dat met met werken van Franck, Schumann en Saint-Saëns (Decca 433.695-2), Teunis van der Zwart, Isabelle Faust en Alexander Melnikov met de Vioolsonate nr. 1 en de 7 Pianofantasieën op. 116 van Brahms (Harmonia Mundi HMC 90.1981).

In zoverre valt in de nieuwe opname de appel dus niet ver van de stam. En iedereen die denkt dat kamermuziek een vooral intellectuele bezigheid is, moet eens luisteren naar dit klassiek vormgegeven laat negentiende eeuwse trio van Brahms. 

Wolfgang Vladar beheerst niet alleen in technisch opzicht zijn instrument volledig, hij speelt ook subtiel en doet ons via de rijke textuur van het trio herinneren aan de inspiratie die Brahms opdeed in het Zwarte Woud en de herinnering aan zijn kort daarvoor overleden moeder. Bovendien is de combinatie van dit drietal instrumenten lang niet alledaags. Er valt hier veel te genieten, wat ook beide Vioolsonates lukten goed.